Forbrukerne i tvil om hva som er bærekraftig emballasje

PUBLISERT: 25 april 2023
OPPDATERT: 25 april
Illustrasjon: IPSOS

IPSOS har gjennomført en undersøkelse hvor de har spurt forbrukere om deres oppfatninger av hva som er bærekraftig.

For å forstå effekten av ulike emballasjematerialer og design som en drivkraft for valg, undersøkte de forbrukere på tvers av fem markeder ved å bruke Ipsos DUEL, en valgbasert undersøkelse der attraktivitet defineres gjennom preferanse og responstid.

Analysen avslørte fem nøkkelfunn:

  1. For forbrukere er det ikke noe universelt bærekraftig materiale: fra et marked til et annet – og til og med mellom kategorier i samme marked – varierer hva forbrukerne oppfatter som det mest bærekraftige emballasjematerialet mellom plast, glass, kartong og metall.
  2. Kontekst, utførelse og krav har betydning : selv når forbrukere har en klar mening om at ett materiale er mer bærekraftig enn et annet, kan de fortsatt velge et produkt pakket i et annet materiale.
  3. Det er ingen universelt tiltalende kombinasjon av emballasjekrav : mellom markeder og til og med mellom kategorier i samme marked, kan det hende at forbrukere ikke intuitivt knytter et bærekraftkrav til det samme materialet.
  4. De fleste forbrukere er ikke klare til å betale for den eneste fordelen med bærekraft men bærekraft kan bidra til førsteklasses oppfatning av produktet.
  5. Det finnes ikke noe som heter en gjennomsnittsforbruker: avhengig av deres bekymringsnivå og deres engasjement for miljøet, kan forbrukernes holdninger til materiale og betalingsvillighet være betydelig forskjellig.

Hele undersøkelsen (på engelsk) kan lastes ned som pdf herfra.

Siste nytt

RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Markedet for RFID-brikker vokser med mellom tjue og tjuefem prosent per år. I fjor ble det produsert trettini milliarder brikker globalt. Et stort område er selvfølgelig kredittkort, men teknologien er mye brukt til produktmerking, og mer er forventet.
Dieroff
RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Hvis du planlegger å løpe Paris Marathon 2026, ikke glem å ta med din egen flaske eller krus til drikke. Løpet blir det første i verden som ikke tilbyr flasker og kopper, men heller påfyllingsstasjoner. Paris eliminerer nå fullstendig engangsartikler.
Parisx
Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

En aldrende befolkning og etterspørsel etter helseprodukter fører til et større behov for emballasje som er lett å åpne og lukke. Den økonomiske veksten i segmentet forventes å være sterk ifølge Market Research Future.
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

Les mer

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Hvis du planlegger å løpe Paris Marathon 2026, ikke glem å ta med din egen flaske eller krus til drikke. Løpet blir det første i verden som ikke tilbyr flasker og kopper, men heller påfyllingsstasjoner. Paris eliminerer nå fullstendig engangsartikler.
Parisx
Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Norges første nasjonale finsorteringsanlegg for plastemballasje åpnet

Onsdag 5. november åpnet Områ, Norges første nasjonale finsorteringsanlegg for plastemballasje. Statssekretær Kristoffer André Hansen fra Klima- og miljødepartementet sto for den offisielle åpningen.
områ1
Norges første nasjonale finsorteringsanlegg for plastemballasje åpnet

Coca-Cola tester ny multipakkemballasje uten plast i Tyskland

Coca-Cola tester nå et konsept som vi kjenner igjen fra Carlsberg og deres ølbokser i noen år. Plastinnpakningen rundt multipakkene erstattes med limprikker og et papphåndtak. Dette skriver Packaging Europe.
cocax
Coca-Cola tester ny multipakkemballasje uten plast i Tyskland