16 elever påmeldt til oppstart i klasse 49 på Emballasjeskolen

PUBLISERT: 18 september 2019
OPPDATERT: 26 januar

Yngve Krokann, kompetanseleder i Emballasjeforeningen, er rektor for Emballasjeskolen|Noen av elevene i klasse 49 som startet opp i Fredrikstad 23. september.

En svært fornøyd Kompetanseleder Yngve Krokann i Emballasjeforeningen kan ønske 16 elever velkommen til Emballasjeskolen i Fredrikstad 23. september.


– Det er lenge siden vi har hatt så god oppslutning om Emballasjeskolen. Dette viser at bedriftene har forstått at kompetanse er viktig i disse tider, sier han.

Noen av elevene i klasse 49 som startet opp i Fredrikstad 23. september.
Kompetanse må til for å innfri alle krav

Interessen for emballasje har trolig aldri vært større. Media og forbrukere vil vite mer om hva emballasjen inneholder, mens EU og regjeringen stiller strengere krav til emballasje. Produsentansvaret er skjerpet gjennom krav til høyere gjenvinning og bruk av materialer.

– Det krever sitt å holde rede på alle kravene som stilles til emballasjen og kompetanse for å kunne lage en emballasje som innfrir dem, sier Yngve Krokann.

Fire samlinger i fire norske byer

Emballasjeskolen går over fire samlinger på fire dager i fire norske byer. På skolen for elevene delta på lokale bedriftsbesøk og høre på forelesninger fra eksperter på de forskjellige fagområdene.

Elevene som deltar kommer fra både emballasjeprodusenter og – brukere, med det til felles at de har god innsikt i sin egen virksomhet men at de mangler oversikt over ander materialer og metoder. Gjennom Emballasjeskolen får de nye ideer og kontakter som hjelper dem videre.

Generell innføring
Klasse 48 på besøk hos Jotun i Sandefjord.

– Emballasjeskolen gir en generell innføring i alle emballasjematerialtyper, de vanligste pakke- og trykkmetodene, de forskjellige typene emballasje, emballasjedesign, emballasjeoptimering, avfallsminimering, merking og innføring i EU-direktiver og gjenvinningskrav, blant annet.

Den første samlingen for klasse 49 starter opp i Fredrikstad 23. september. Samling 2 blir i Bergen 25.-29 november. Den tredje runden er lagt til Sandefjord 27.30. januar, mens Oslo er destinasjon for samling 4, 11.-13. mai.

I tillegg har elevene hjemmelekser mellom samlingene og gruppeeksamen på hver samling. Skriftlig eksamen skal avlegges 12. juni 2020, mens den muntlige eksamenen avlegges 27. november 2020.

Ta faktabaserte beslutninger
Morten Aas, leder for Emballasje og design, Tine

Tidligere elev ved Emballasjeskolen og vinner av Emballasjefagprisen, nåværende leder for emballasje og design i Tine, sier følgende om Emballasjeskolen:

– Det er viktig med kunnskap slik at man kan ta faktabaserte beslutninger og ikke la følelsene styre dette.

Elevene er gjennomgående svært fornøyd med opplegget på Emballasjeskolen.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar