Bærekraft og digitalisering var i fokus på Nord-Europas største emballasjemesse. Da messen sluttet fredag ettermiddag, hadde 16. 500 deltakere vært innom.
– På årets messe var det fokus på digitale løsninger, både i produksjonen og i emballasjeløsningene som ble vist, sier Anna Lena Friberg, forretningsansvarlig for Scanpack.
– Bærekraftsporet har selvsagt vært sterkt også i år, og det samme gjelder designes betydning for emballasjen og hvilke trender vi ser framover.
Fullt trøkk fra første stund
Det var godt besøk på messen allerede fra første dagen. Det kan Ingrid Lidbäck fra selskapet Flextrus bekrefte.
– Årets messe var den beste hittil. Det var besøkende her allerede fra 10-tiden om morgenen den første dagen og senere har det bare rullet på. Vi vil vise våre produkter, og Scanpack er det perfekte stedet å gjøre det på, sier hun.
Scanpack arrangeres hvert tredje år og har blitt Nord-Europas største emballasjemesse. På årets utgave deltok 463 utstillere fra rundt 30 land. 16.500 deltakere var registrert, og av disse var 12.900 besøkende, mens resten var registrerte utstillere.
– Beste Scanpack noensinne
– Det ikke ofte man treffer bransjens ledende emballasjeselskaper på samme plass. Men det skjedde fire dager i forrige uke på Scanpack, som flere besøkende har kalt «den beste Scanpack noensinne», sier Anna Lena Friberg.
Et spennende programpunkt som vakte stor interesse var foredraget fra Lube Belokozovki i Smurfit Kappa. Han viste «Brain Scan» – et verktøy som skanner hjernens ubevisste inntrykk.
Andrew Gibbs, grunnleggeren av Dieline, verdens største blogg og nettside for emballasjedesign, var også populær.
Carlsberg lokket et stort publikum med sitt fokus på å møte kundenes krav til mer miljøvennlig emballasje.
Neste Scanpack arrangeres 26.-29 oktober 2021