XXL automatiserer svensk sentrallager etter norsk mal

PUBLISERT: 24 september 2018
OPPDATERT: 26 januar


XXLs hovedlager i Örebro er nå automatisert med to strekkfilmmaskiner, etikettlesing, 40 transportbaner og MHI som viser hvor pallene står, etter modell fra sentrallageret i Norge.

– Dette har gitt stor tidsbesparelse. Alt arbeid med pallene er nå mer organisert, smidig og strukturert. Den manuelle håndteringen er drastisk redusert, sier Fredrik Karlsson, driftsansvarlig på XXL-lageret.

Valgte løsning som fungerte bra i Norge
Sportsutstyrskjeden XXL har 31 butikker i Norge, 25 i Sverige, 13 i Finland og en i Østerrike. Det svenske sentrallageret i Örebro er på 42.000 kvadratmeter. Her jobber cirka 150 personer. 

Alle varer som skal ut til butikker i Sverige, Finland og Østerrike passerer automatiseringsløsningen som er levert av PallPack. Anlegget består av 40 ekspedisjonsbaner, to pålastingsbaner, etikettskanning og to automatiske strekkfilmmaskiner av modellen PallPack 8030.

– Vi valgte PallPack i Sverige fordi de har fungert veldig bra på sentrallageret i Norge, der vi har de samme strekkfilmmaskinene, sier Fredrik Karlsson.

Forskjellige paller
Strekkfilmmaskinene er i gang seks dager i uken, fra sju om morgenen til elleve på kvelden. De plaster cirka 6.000 paller hver måned.

– Den ene pallen er ikke den andre lik. Det fungerer veldig bra med utstikkende gjenstander som skistaver, ski, snowboards og hockeykøller – altså artikler som er litt lengre. Vi har to pallformater, langpaller og kortpaller, og begge går i samme maskin uten at vi trenger å gjøre noe.

Når en pall er pakket ferdig, setter truckplukkerne en etikett på pallen som angir hvilken butikk den skal til og setter den deretter på transportbanen. Deretter blir pallen skannet automatisk og sendt en av de to strekkfilmmaskinene.

HMI gir oversikt
Dette kan styres i HMI (Human Machine Interface), som er et brukergrensesnitt som viser anleggets layout. Her kan operatørene endre hvilke baner som skal gå til de respektive butikkene og rute paller til strekkfilmmaskinene.

Fredrik Karlsson syns han har fått god oversikt over hvor pallene befinner seg og hva som skjer i driften. – Dersom en etikett er feilplassert og ikke kan leses av skanneren, kan vi gå inn og skrive inn nummeret manuelt. Da regner systemet ut hvor pallen skal, sier han.

Automatisering fører til HMS- og tidsbesparelser, siden de ansatte slipper å flytte og plaste paller manuelt. Karlsson mener at investeringen betaler seg i løpet av ett til to år.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex