WPO og WDO inviterer til design av bærekraftig emballasje

PUBLISERT: 22 april 2021
OPPDATERT: 26 januar

|Srini Srinivasan, President i WDO.|

World Packaging Organisation (WPO) og World Design Organization (WDO) lanserer samarbeid om en designutfordring for bærekraftig emballasje.

Fra 14. mai til 4. juni 2021 arrangerer de to organisasjonene det virtuelle arrangementet World Design Challenge. Initiativet er i tråd med FNs bærekraftsmål nr. 12 om ansvarlig forbruk og produksjon. Tiltaket tar tak i relevante internasjonale utfordringer som matsvinn og trygg, bærekraftig emballasje, sirkularitet og utdanning som skal spore til meningsfulle endringer på individuelt og bransjemessig nivå.

 Entusiastiske
Pierre Pienaar, President i WPO.

– WPO er glade for å være involvert i det første samarbeidet noensinne ned WDO, sier Pierre Pienaar, president i WPO.

– Design, og spesielt bærekraftig design, er et nøkkelelement for fremtidens utvikling av emballasje. Vi er på et kritisk tidspunkt når det gjelder å sikre at påvirkningen på de globale ressursene og miljøet blir minst mulig.

– Derfor er vi entusiastiske når det gjelder denne muligheten og forventer innovative løsninger til glede for mange samfunn og generasjoner.

WDO Design Challenge har siden oppstarten i 2020 involvert hundrevis av designere som frivillig stiller med sin ekspertise for å utforske problemer og validere ideer som kan løse en rekke betydelige sosiale problemer.

– Det internasjonale designsamfunnet kan oppnå forbløffende resultater i løpet av to uker, uten å møte hverandre, mener WDO-president Srini Srinivasan.

– Under ledelse av eksperter på aktuelle område kan vi i fellesskap kartlegge problemene, generere nye ideer, ta raske beslutninger og utvikle håndgripelige prototyper som kan testes før de implementeres.

Syv team skal utvikle kreative løsninger

WORLD Design Challenge on Sustainable Packaging samler fagfolk og forskere på bærekraft og emballasjedesign i flere bransjer. Syv internasjonale team skal utnevnes for å utvikle kreative løsninger som tar tak i følgende nøkkelutfordringer:

  1. Hvordan kan vi designe bærekraftige emballasjeløsninger for netthandel?
  2. Hvordan kan vi designe emballasje som reduserer forbrukernes matavfallsmengder?
  3. Hvordan kan vi utvikle bærekraftige løsninger for utlevering av mat som reduserer emballasjeavfall ved bestilling og leveringsplattformer som Uber Eats og måltidspakker som Hello Fresh?
  4. Hvordan kan vi designe bærekraftige emballasjeløsninger for sunne måltider som inntas i farten?
  5. Hvordan kan vi forbedre emballasjens bærekraft i samfunn uten innsamlingssystemer på plass?
  6. Hvordan kan vi utvikle emballasje som er barnesikker men lett å åpne for eldre og mennesker med nedsatte fysiske funksjoner?
  7. Hvordan kan vi forandre/engasjere forbrukeratferden for å utvikle bærekraftige vaner når det gjelder gjenvinning, gjenbruk, oppsirkulering, kompostering og redusert matsvinn
Srini Srinivasan, President i WDO.

– Emballasje er en viktig del av hverdagen, og derfor er måten den designes på også betydningsfull, fortsetter Srini Srinivasan.

– Designere kan spille en kritisk rolle når det gjelder å videreutvikle innovativ og bærekraftig emballasje, men også ha viktige samtaler om den verdien og påvirkningen emballasje har på samfunnet. Vi ser frem til å samarbeide med WPO og håper dett gir en mulighet for å tenke nytt når det gjelder standarder for emballasje.

Søk om å bli med:

Designere og andre fagfolk med erfaring og/eller interesse for bærekraftig emballasjedesign inviteres til å søke som deltaker eller tilrettelegger innen 30. april 2021.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar