Vinmonopolet satser på plast, papp og aluminium

PUBLISERT: 22 april 2018
OPPDATERT: 26 januar


Økt miljøbevissthet er bakgrunnen for at all ny vin fra Vinmonopolet til under 150 kroner skal komme i papp, plast, aluminium, eller lettglass. 

Det melder Dagbladet, som har snakket med Vinmonopolets miljørådgiver, Rolf Erling Eriksen. 
– Glassproduksjon er den suverent mest miljøbelastende enkeltfaktoren ved Vinmonopolets virksomhet, forteller Eriksen til Dagbladet. 

Plast, lettglass, ståposer, aluminiumbokser og papp
– Derfor ønsker vi nå å legge bedre til rette for kunder som ønsker å gjøre smarte valg. Målet er at alle nylanserte viner til under 150 kroner i år skal være tappet på miljøsmart emballasje. 

– Det innebærer vin pakket i alt fra plast, lettere glass og stående poser, til aluminiumsbokser og papp. Felles for alle er at de skal veie under 420 gram per 0,75 liter, forteller Eriksen. 

Eriksen melder også at det utredes en mulighet for å innføre pant på flasker av PET. Polets egne undersøkelser viser at 56 prosent av de spurte ville valgt plastflaske framfor tradisjonell glassflaske. 

– Vi regnet ut at ved å bytte fra glass til lettglass for én konkret vin blant polets ti bestselgere, ville man redusere utslippene av CO? med 175 tonn. Det tilsvarer utslippene fra 36 bilturer rundt jordkloden, sier Monika Wessel, Vinmonopolets produktsjef.

Den nye ordningen gjelder for vin i basisutvalget, ikke bestillingsutvalget.  

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors