
Coca-Cola Enterprise viste frem sin første 100 prosent fornybare Plant Bottle på Zerokonferansen i Oslo 27. oktober 2015.
Den første 100 prosent fornybare Plant Bottle ble først vist på verdensutstilling Expo Milano i sommer, og nå kunne den også vises på norsk jord i forbindelse med Zerokonferansen i Oslo.
Norge først ute
Plant Bottle har en naturlig forankring til Oslo-området, da produksjonsanlegget på Robsrud ved Lørenskog var det første Coca-Cola-anlegget i verden som tok i bruk Plant Bottle på alle produkter som produseres der.
– Overgangen til Plant Bottle som har en andel fossil plast, har mer en halvert CO2-utslippene, sier Stein Rømmerud, adm. dir i Coca-Cola Enterprise Norge.
Da flasken ble lansert i 2009 var andelen fornybar plast 30 prosent og cirka 20 prosent gjenvunnet plast. Siden dette har fornybarandelen og gjenbruksandelen økt.
Fem år før målet
Scott Vitters, leder for Plant Bottle Innovation Platform sa i et intervju med Packnews i 2013 at målet var å komme opp i 100 prosent fornybar.
PET er den mest populære emballasjen på verdensmarkedet for Coca-Cola. Råstoffet har to ingredienser, og man startet med å erstatte det ene med bioplast utviklet fra sukkerrør.
Nå skal selskapet også kunne erstatte den andre komponenten med fornybart råstoff, fem år før målet som var satt til 2020.
Delt utvikling gir raskere gjennomføring
Coca-Cola har delt utviklingsprosessen med partnerselskaper som Heinz Ketchup, NIKE, Ford, Procter & Gamble, med flere.
– Vi kan ikke holde dette for oss selv, hvis vi skal oppnå forandring. Ved å dele utviklingen med flere, får vi også raskere integrering. Derned går kostnadene ned fortere, sa Scott Vitters i 2013.
Stein Rømmerud stikker ikke under en stol at Plant Bottle er dyrere å produsere enn andre flasker, og ønsker litt drahjelp fra myndighetene.
– Vi ønsker ikke særbehandling men vil at det skal bli billigere å produsere fornybart. Det vil forenkle realiseringen av visjonen om å bli uavhengig av fossilt materiale, sier Rømmerud.