Velduftende håndsprit skal erobre markeder i nytt display

PUBLISERT: 11 desember 2020
OPPDATERT: 26 januar

Sanis håndsprit, som lukter godt og holder hendene myke, lanseres i Sverige, Norge og Finland. Den kommer i aluminiumflaske og stilles ut i nytt display fra Smiurfit Kappa.|

Sani i Helsingborg tar i bruk et nytt display fra Smurfit Kappa for å erobre markedene i Sverige, Norge og Finland med velduftende og mykgjørende håndsprit.

Sani har på relativt kort tid seilt opp som et fyrtårn på markedet for renholdsprodukter. Selskapet ble startet av Peter Weege som tidlig innså at hans tekniske kompetanse kunne ha godt av å komplementeres med litt kunstnerisk innflytelse.

Formgivning av logoer og emballasje

– Jeg har hjulpet Sani med formgivning av logoer og emballasje, så da håndspriten skulle utvikles, spurte Peter om jeg ville gå inn som partner i dette prosjektet. Og det kunne jeg jo ikke si nei til, forteller kunstneren Andreas Wargenbrant.

– Håndsprit er et livsviktig produkt i disse tider, og jeg ville definitivt bidra til den den skulle nå ut til så mange som mulig.
Som kunstner er Wargenbrant ekspert på skulpturer i bronse og marmor, men som partner i Sani har hans rolle vært å sikre at håndspriten ble et premiumprodukt, sammen med Peter Weege.

– Vi fikk en forespørsel fra en kunde om vi kunne utvikle et bra håndspritprodukt. Peter undersøkte markedet, og kom frem til at mange av produktene på markedet var av ganske dårlig kvalitet. Dessuten lukter mang ganske ille, forteller Andreas Wargenbrant.

– Omsorgspersonale som bruker håndsprit ofte, får også problemer med at hendene tørker ut, så vi tilførte Aloe Vera og litt parfyme for å bidra til at hendene bevarer sin mykhet og lukter godt. Det ble ingen billig løsning, men resultatet er mye mer behagelig.

Aluminiumflaske

En 100 prosent gjenvinnbar flaske i aluminium ble valgt som emballasje for håndspriten, som ble testlansert i 200 ICA-butikker. Interessen var stor, men et problem dukket opp:

– Vi hadde ikke noe fungerende display, smiler Wargenbrant.

Sani presenterte sine ønsker til Smurift Kappa og ba om ekspresshjelp. Smurfit Kappa svarte raskt med et knippe prototyper, og etter litt ballspill frem og tilbake, ble en løsning valgt: Et stabilt display som holder balanse med mange tunge produkter på plass og trykk på samtlige sider for synlighet i butikken.

– Det gikk virkelig unna. Bare ti dager etter at vi ble enige om layout kunne vi levere ferdige displayer til ICA.

Sani distribuerer sine renholdsprodukter fra sitt lager i en gammel spritfabrikk fra 1897 nord for Helsingborg. Miljøet her er så pittoresk at kunstneren også har sine kunstutstillinger i lageret.

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors