Vartdal Plast kan nå tilby matemballasje i EPS fremstilt av 100 % resirkulert plastavfall

PUBLISERT: 16 februar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Jan Endre Vartdal, daglig leder i Vartdal Plastindustri.|Jan Endre Vartdal, daglig leder i Vartdal Plastindustri.|Ringmuren til byggebransjen er det første produktet i serien laget av 100 % resirkulert plast.|EPS laget av kjemisk gjenvunnet plast er godkjent som matemballasje, men kan også brukes til tekniske produkter.|Mounir El’ Mourabit.

I samarbeid med råstoffprodusenten BASF kan Vartdal Plast nå tilby emballasjeprodukter, produsert av kjemisk resirkulert plastavfall, som er sertifisert for matemballasje.

Mounir El’Mourabit.

– Vi har allerede tilgang på råstoff og de nødvendige sertifiseringer for å produsere formstøpte produkter med matvaregodkjenning, forteller Mounir El’Mourabit i Vartdal Plast.

Gjennom samarbeidet med BASF får Vartdal Plast tilgang på plastråstoff som er utviklet gjennom kjemisk gjenvinning. Ved hjelp av kjemisk pyrolysebehandling blir brukt plast omdannet til pyrolyseolje som igjen kan brukes som råstoff for nytt EPS-material. Vanligvis bruker man fossil olje for å fremstille plastråstoff.

Samme egenskaper som fossil plast

– Det beste med denne metoden er at egenskapene på det resirkulerte materialet er eksakt de samme som på jomfruelig EPS laget av fossile råstoff, forklarer daglig leder Jan Endre Vartdal.
– Og siden egenskapene er de samme som for jomfruelig plast, er det resirkulerte råstoffet sertifisert til å kunne brukes i direkte kontakt med matvarer.

Ringmuren til byggebransjen er det første produktet i serien laget av 100 % resirkulert plast.

Vartdal Plast introduserer produktserien Loop, der en ringmur for byggebransjen er det det første produktet som er laget av «Ccycled», som råvaren kalles.

Mounir El’Mourabit forklarer:

– Pyrolyseolje, som altså er råvaren til produksjon av vårt råstoff, er en relativt ny og begrenset råvare. I samråd med vår leverandør vil vi derfor velge ut pilotprosjekter sammen med kunder som ønsker å teste ut emballasjeprodukter laget av «Ccycled» råstoff.

– Dette kan for eksempel dreie seg om fiskeemballasje eller teknisk emballasje til andre produkter som trenger god emballasje, eksempelvis møbler. Vi er klare til å levere og vi tror det vil skje en gradvis oppramping frem mot 2025. Dette skyldes at det er akkurat nå er veldig få leverandører av pyrolyseolje. Quantafuel, som BASF har investert i, er per i dag den ledende leverandøren. Men med tid vil tilgangen på råstoff øke.

Forventningene til dette materialet er store.

– Jeg tror vi vil se en oppramping over hele verden, og jeg tror vi er inne i en voldsomt rask utvikling, sier Jan Endre Vartdal.
Han tror at tiltakene fra Vartdal Plast vil bli lagt merke til nasjonalt og internasjonalt, både fra industrien og politikken.

Vartdal mener myndighetene og alle ledd i verdikjeden nå må ta ansvar for å gjøre noe for å øke gjenvinningen av brukt plast. Selv orket han lenger å bare vente på at det skulle skje så de valgte å gå foran.

Tror mange vil foretrekke ikke-fossile råvarekilder
EPS laget av kjemisk gjenvunnet plast er godkjent som matemballasje, men kan også brukes til tekniske produkter.

– Etter hvert som kundene erfarer at produktene vi produserer i VARTDAL LOOP har nøyaktig de samme egenskapene som de vanlige EPS-produktene, tror vi at mange vil foretrekke at vi bruker ikke-fossile råvarekilder i produksjonen av EPS, sier Mounir El’Mourabit.

– Det som er viktig å huske på, er at produktegenskapene til de ikke-fossile EPS-produktene er identiske med de fossile produktene gjennom hele livsløpet. Det vil si at resirkulerbarheten også er den samme på produktene i LOOP-serien, og EPS er 100 prosent resirkulerbar.

100 prosent resirkulert plast

Navnet LOOP er valgt fordi alle produktene i serien stammer fra 100 prosent resirkulert plast eller ikke-fossile råvarekilder. Plastavfall som før ble brent kan nå bli en del av loopen og blir brukt som råvare av BASF.
Vartdal Plast har fra før markert seg ved å samle inn og gjenvinne EPS. Satsingen på nye produkter laget av resirkulert plast og ikke-fossile råvarer er en videreføring av dette arbeidet.

– Det grønne skiftet er over oss, og vi tror at det er mange miljøbevisste kunder der ute, sier Jan Endre Vartdal.

– For å skape den forandringen som er nødvendig, må vi starte nå. Vi vil komme med flere produkter fremover som vil sette nye standarder når det gjelder CO2-fotavtrykk, men med de samme gode produktegenskapene kundene allerede kjenner til.

Hør Jan Endre Vartdal uttale seg om VARTDAL LOOP i denne videoen

 

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar