UPM Raflatacs Vanish-etiketter kan gjenvinnes

PUBLISERT: 3 oktober 2016
OPPDATERT: 26 januar

|

Drikkebokser med UPM Raflatacs Vanish etikettfilm kan gjenvinnes i Europa. Det bekrefter Novelis, en av verdens største gjenvinnere av aluminiumbokser.

Vanish-etiketten har en tykkelse på 23 mikro og er lett nok til at den ikke ødelegger kvaliteten på gjenvunnet aluminium.

Tre nye funksjoner
Den ultratynne Vanish PET-filmen har tre funksjoner som tidligere ikke fantes eller var umulige: Den er selvklebende på drikkebokser, kan gjenvinnes med aluminiumbokser og gjør det mulig å produsere små serier kostnadseffektivt.

Saimaan Juomatehdas bryggeri i Finland er det første i Europa som tar i bruk Vanish ved lanseringen av et håndbrygget øl i aluminiumsbokser med etikett som inngår i gjenvinning med panteordning.

Gjenvinningssystemet for drikkebokser i Finland er kjent som det mest effektive i verden. Gjenbrukbare og pantbare drikkebokser er boksene som gjenvinnes mest, men en gjenvinningsrate på 95 prosent.

Kostnadseffektivitet i små serier
Siden direktetrykte bokser ikke produseres i små volumer, er selvklebende etiketter en nødvendighet for kostnadseffektiv produksjon av små serier. Selvklebende etiketter kan også produseres raskt, sammenlignet med direktedekorerte bokser.

Dermed kan produsentene svare raskt og fleksibelt på forbrukeretterspørsel og kjøre markedsføringskampanjer uten risiko for overfylte lagre med bokser.

– Saimaan Juomatehdas vil drive bærekraftig, så vi ville få til en løsning for små drikkevareserier som matcher våre prinsipper, sier Jussi Laukkanen, CEO i Saimaan Juomatehdas.
– Vi utforsket forskjellige muligheter og oppdaget etikettmaterialet Vanish. Sammen med UPM Raflatac og etikett-trykkeriet Auraprint, begynte vi å påføre etiketter på gjenvunnede bokser, og alt falt på plass.

Differensiering
Vanish overfører alle de visuelle fortrinnene med selvklebende etiketter til drikkebokser, spesielt sammenlignet med direktetrykk. Samtidig som det ser ut som om det ikke er noen etikett der, får man nye muligheter for produktdifferensiering, som bilder, glans, farger og fine detaljer.

– Våre sluttkunder i drikkevareindustrien plasserer store verdier i produktemballasjen. Vanish er et attraktivt og særdeles anvendelig etikettmaterial. Det er et ideelt valg for firmaer som Saimaan Juomatehdas, som vil skape høykvalitets produkter som er visuelt imponerende, sier Tuomo Wall, direktør film i UPM Raflatac.

Vanish er også en løsning for produktdekor på mindre serier med øl eller andre drikkevarer som er økonomisk gjennomførbar og miljøbevisst. Merkevareeiere i Europa har nå fått et gjenvinnbart valg, der fremragende produktpresentasjon møter kravene til bærekraftige løsninger.
 

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar