Trykk på emballasje kan ta marked fra etiketter

PUBLISERT: 21 juni 2016
OPPDATERT: 26 januar
||

Det nyeste i emballasje- og etikett-teknologi er digitaltrykk direkte på emballasjen. Ifølge en ny rapport kan teknologien ta markedsandeler fra etiketter.

Den nye teknologien eliminerer behovet for etiketter på rigid og halvrigid emballasje. Det gir nye muligheter for merkevareeierne – også av økonomisk art – samt en raskere vei til markedet. Metoden gir også nye muligheter for personlig markedsføring og promotering.

Kan ta markedsandeler fra etiketter
Men teknologien er i sin barndom, og videre teknisk og økonomisk utvikling, samt flere leverandører kan ventes.  Rapporten slår også fast at etikettmarkedet kan blir rammet og miste markedsandeler til direktetrykk på emballasje.

Trykksensitive etiketter og våtlims-etiketter er de første som vil bli rammet, men hylser og IML-etiketter går heller ikke fri. Ifølge rapporten 0,5-1,0 prosent av det globale etikettmarkedet bli erstattet innen 2019/2020.

Rapporten «Direct Digital Printing Technology for Labeling & Product Decoration AWAreness Report 2016» gir en oversikt over utviklingen i emballasjemarkedet og kan bestilles på www.awa-bv.com

 

 

 

Les mer

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx

Siste nytt

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx