
Det nyeste i emballasje- og etikett-teknologi er digitaltrykk direkte på emballasjen. Ifølge en ny rapport kan teknologien ta markedsandeler fra etiketter.
Den nye teknologien eliminerer behovet for etiketter på rigid og halvrigid emballasje. Det gir nye muligheter for merkevareeierne – også av økonomisk art – samt en raskere vei til markedet. Metoden gir også nye muligheter for personlig markedsføring og promotering.
Kan ta markedsandeler fra etiketter
Men teknologien er i sin barndom, og videre teknisk og økonomisk utvikling, samt flere leverandører kan ventes. Rapporten slår også fast at etikettmarkedet kan blir rammet og miste markedsandeler til direktetrykk på emballasje.
Trykksensitive etiketter og våtlims-etiketter er de første som vil bli rammet, men hylser og IML-etiketter går heller ikke fri. Ifølge rapporten 0,5-1,0 prosent av det globale etikettmarkedet bli erstattet innen 2019/2020.
Rapporten «Direct Digital Printing Technology for Labeling & Product Decoration AWAreness Report 2016» gir en oversikt over utviklingen i emballasjemarkedet og kan bestilles på www.awa-bv.com