TINEs gode resultat er et fundament for fremtiden

PUBLISERT: 18 februar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Konsernsjef Gunnar Hovland er glad for gode resultater, men advarer samtidig om at den negative trenden fortsetter.

Konsernsjef Gunnar Hovland i TINE er fornøyd og imponert over rekordresultatet for 2020 men advarer samtidig om at trenden fra 2019 fortsetter.


Årsresultatet ble på 1.992 millioner kroner, en forbedring på 803 millioner kroner sammenlignet med 2019. 1083 millioner kroner går rett tilbake til melkeprodusenter over hele landet.

– Eiere og ansatte i TINE har fullt fortjent blitt vurdert som samfunnskritiske funksjoner når krisen inntreffer og krevende tider til tross – kjøleskapene i butikker over hele landet har blitt fylt opp gjennom hamstring, norgesferie og hjemmekontor-tider, sier konsernsjef Gunnar Hovland i en kommentar på TINEs nettside.

Gleder og bekymringer

TINE har gjort store investeringer på blant annet meieriene på Dovre, Storsteinnes og Elnesvågen – hver av dem har store ringvirkninger på lokalmiljøene sine. Hovland kan glede seg over at de vant omdømmeprisene Ipsos og RepTrak, og for få uker siden ble de tildelt Helse- og omsorgsdepartementets pris for «Sunnere produkter» for å redusere mettet fett i melka.

– Baksiden av medaljen er at trenden fra 2019 fortsetter. Konkurransen blir tøffere, importen øker fortsatt, store eksportvolum er borte og grensehandelen vil fortsatt være der når mobiliteten øker igjen.

– I tillegg må eierne våre fortsatt indirekte subsidiere TINEs konkurrenter gjennom en rekke politiske ordninger som for lengst har utspilt sin rolle.

– Summen er altså en rekke gleder og noen kjente bekymringer. Men vi har levert, forbedret og lært på en utrolig god måte gjennom hele fjoråret, noe som er grunnen til at jeg ser på 2020-resultatet som et godt fundament for framtida.

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar