Tine vurderer å legge ned tre meierier for å få bedre resultater

PUBLISERT: 14 februar 2020
OPPDATERT: 26 januar

Gunnar Hovland, konsernsjef i TINE.|Produksjon av kefir på et av anleggene. (Foto TINE).

På tross av betydelige kostnadsbesparelser og vekst innenfor smaksatt melk og ost, er likevel resultatet fra fjoråret 348 millioner svakere enn året før.

– Dessverre akkurat som ventet, sier konsernsjefen i TINE, Gunnar Hovland til NTB. Det kan det bli aktuelt å legge ned tre fabrikker for å få mer lønnsomhet i driften.

Utreder fremtiden til tre meierier

De neste månedene skal Tine utrede fremtiden til Tine meierier i Tana, Alta og på Sem utenfor Tønsberg, skriver VG.

– Vi har to valg: Det er enten å investere i et anlegg eller å avvikle anlegget, sier Hovland.

— Da jeg startet i TINE i begynnelsen av 2019 var jeg gitt et veldig tydelig oppdrag fra styret som hadde ansatt meg. Det var å få hele organisasjonen til å brette opp ermene og snu hver stein for å se på hvordan vi kunne effektivisere driften og skape vekst, sier Hovland i en artikkel på TINEs hjemmeside.

Produksjon av kefir på et av anleggene. (Foto TINE).
Tar tid å snu utviklingen

Gjennom 2019 har Tine klart å ta ut over 300 millioner i kostnadsbesparelser og satser tungt på de store kjernekategoriene.

– Det er ikke gjort på ett år å snu utviklingen fundamentalt rundt, men jeg har klokketro på strategien. Samtidig vil jeg gi honnør til organisasjonen som virkelig har snudd opp ned på så mange steiner på kort tid.

– Både økt import, tøffere konkurranse og endrede kostholdsvaner representerer utfordringer, men hele organisasjonen, sammen med styret og eierne, går inn i 2020 med selvtillit ogtro på at vi beveger oss i riktig retning, sier konsernsjef Gunnar Hovland.

Ny strategi i 2019

En ny strategi for TINE ble vedtatt sommeren 2019, og i august startet arbeidet for alvor. Strategien innebærer å kutte minst 400 årsverk og en rekke planer for å effektivisere driften. Omtrent 170 av disse årsverkene er allerede tatt ut og denne prosessen fortsetter i 2020.

En del av dette arbeidet kommer også til uttrykk i strukturutredningene som ble vedtatt i denne ukens styremøte, hvor framtiden til flere av TINEs anlegg skal vurderes.

80 millioner liter melk er borte

— 80 millioner liter melk er borte fra produksjonen vår siden forrige gang det ble gjort betydelige endringer innenfor meieriene som driver med konsummelk. Tiden er dessverre overmoden, forteller Hovland og fortsetter:

— Sammen skaper vi et levende Norge, er visjonen til TINE. Jeg forstår at en slik visjon, på en dag som i denne, kan virke motstridende. Men det handler veldig enkelt fortalt om konkurransekraften vår og langsiktig trygghet for melkebøndene over hele landet.

– Jeg opplever at mange ansatte i produksjonsleddet forstår situasjonen. Mer dødtid og mindre volumer merkes fort, og det har bekymret mange, sier Hovland.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot