I februar meldte TINE om rekordresultat for 2016. Den nye årsrapporten bærer bud om bærekraftig verdiskaping vil være en nøkkelfaktor i fremtidens produksjon.
– Det økologiske fotavtrykket ditt forteller hvor stort produktivt areal av land og sjø som trengs for å produsere det du forbruker av mat, tekstilfibre, trevirke og mange andre produkter, og for å absorbere avfall og utslipp fra forbruket ditt, skriver konsernsjef Hanne Refsholt i TINEs årsrapport.
Tror at bærekraftige produksjon er fremtiden
Hun påpeker at menneskene i dag har et gjennomsnittlig fotavtrykk på 2,3 hektar, mens tilgjengelig landareal er 1,8 hektar per person.
– Det vil si at vi har et overforbruk på 0,4 hektar per person, skriver hun. Og fotavtrykket vil stige dersom vi fortsetter som i dag. Utviklingen er ikke bærekraftig, og den vil føre til store klimaendringer.
Hanne Refsholt tror at fremtidens vinnere er bedrifter som produserer produkter og tjenester på en slik måte at de forener globalt samfunns- og miljømessig ansvar med egen lønnsomhet. Hun lover også at TINE skal et aktivt ansvar for sine omgivelser.
– Vårt mål er en økonomisk og økonomisk bærekraftig verdiskaping der vi bidra positivt til våre miljømessige og sosiale omgivelser. Det er det vi kaller bærekraftig verdiskaping.
Klimanøytral
TINEs visjon og konsernstrategi setter en tydelig retning for virksomheten. Først og fremst skal TINE være en ledende leverandør av merkevarer innenfor mat og drikke med fokus på meieriprodukter.
Den langsiktige ambisjonen er at virksomheten skal bli klimanøytral. En vesentlig del av klimagassutslippet knyttet til 1 liter melk er imidlertid relatert til primærproduksjonen som skjer på gårdene.
– Vi vil derfor ta vår del av ansvar for også å redusere utslippet i denne delen av verdikjeden. Her kan TINE bidra til optimal utnyttelse av dagens ressurser, og økt innsats for ny kunnskap og teknologi for redusert klimagassutslipp.