TINE og Fjordland vant «Merket for god design»

PUBLISERT: 28 april 2016
OPPDATERT: 26 januar

|Morten Aas, Tine

Norsk design- og arkitektursenter (DogA) har tildelt TINE utmerkelsen «Merket for god design» for jobben som er gjort på TINEs smørbeger.

Juryen begrunner utmerkelsen med at Tines redesign av sine smørbeger er et eksempel til etterfølgelse. Emballasjen er svært enkel å åpne – pakningen har en ergonomisk utfasing i lokket og kan åpnes med en penn.

Emballasjen tilfredsstiller alle krav til universell utforming. Lokket er også felles for alle Tines smørmerker.

Legger til rette for resirkulering
Tine får mange plusser for å legge bedre til rette for resirkulering. Emballasjen består ikke både av kartong, aluminium og plast, noe som vanskeliggjør resirkulering, men utelukkende av resirkulerbar plast.

Tine har fått gode tilbakemeldinger fra kunder og konkurrenter som har utviklet liknende emballasjer. Et imponerende arbeid, skriver juryen i sin begrunnelse.

– Vi gjennomførte en rekke brukerintervjuer der vi blant annet oppdaget at folk var mye mer uvillige til å kildesortere dersom de måtte separere materialer, for eksempel papirbeger, plastlokk og aluminiumsfolie, sier Morten Aas, leder i TINE FoU Emballasje og Design.

– Derfor la vi stor vekt på å få alle delene til emballasjen i det samme materialet. Alle delene i det nye designet kan kildesorteres som plast.

Bremykt på toppen
Den nye emballasjen ble lansert høsten 2011, og siden den gang har omsetningen på TineSmør, Bremykt og Brelett økt med 65 prosent. I dag er Bremykt 520g det mest verdifulle produktet i hele smør- og margarinkategorien, mens både Brelett 520g og Tine Meierismør 250g ligger inne på topp10-listen.

– Funksjonell og tidsriktig emballasjedesign har sin del av æren for denne suksessen. Det tok heller ikke lang tid fra lansering og til noen av konkurrentene våre «lot seg inspirere» av designløsningene våre. Det tar vi som et tegn på vellykket innovasjon, sier Morten Aas.

TINE er en ledende, norsk merkevareleverandør som daglig leverer produkter over hele Norge. 12 500 bønder på 10 000 gårdsbruk er fundamentet for TINEs forretningsdrift.  Hver dag lager vi produkter med lidenskap og kjærlighet til tradisjoner bygget gjennom mange år på en rekke meierier i landet vårt.
 

 

 

Les mer

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx

Siste nytt

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx