Det norske folk har stemt fram TINE som Norges mest bærekraftige selskap i den landsomfattende Sustainable Brand Index-undersøkelsen.
Som et resultat av at TINE lever av naturen, er de helt avhengige av å ta vare på både dyr, natur og ressurser for å kunne drive bærekraftig nå og i fremtiden. For å ivareta dette ønsker selskapet å være fremst i næringslivet på å drive sirkulært.
Visjon om å bli klimapositive
Den ferske konsernsjefen er stolt og ydmyk over at norske forbrukere setter pris på TINEs bærekraftarbeid, og påpeker at en slik utmerkelse gir økt ansvar og motivasjon.
– Vi har fortsatt mye ugjort. Vår visjon er at TINEs verdikjede skal fjerne mer klimagasser enn den slipper ut. Det langsiktige målet er at TINE skal bli klimapositive, sier konsernsjef Gunnar Hovland.
Bærekraft betyr også trygg, norsk matproduksjon med positive ringvirkninger.
– Arbeidsplasser og levende distrikter gir norsk matkultur over hele landet. Analyser viser at verdiskapningen fra TINEs virksomhet er ca. 20 milliarder kroner, fordelt på ca. 25?000 årsverk, sier han.
Hovland peker også på mange konkrete bærekrafttiltak som involverer alle ansatte i TINE.
– Vi senker våre klimautslipp ved å redusere matsvinn i egen produksjon, både biler og meierier driftes på fornybar energi, vi lager biogass av kumøkk og har friske kyr med den laveste antibiotikabruken i verden. Mot forbrukerne reduserer vi kontinuerlig andelen salt, fett og sukker i merkevarene våre og nå lover vi også 100 prosent fornybar emballasje på alle våre produkter innen 2023, sier Hovland.

Ny emballasjestrategi setter ambisiøs kurs
Undersøkelsen viser at TINE scorer spesielt godt hos forbrukerne på kortreiste og sunne norske meieriprodukter, god dyrevelferd og fornybar emballasje. Allerede til høsten tester TINE rømme på pappbeger.
– Vi er nysgjerrige på mottakelsen og ønsker å teste om folk vil ha rømme på pappbeger. Vi vet at funksjonell emballasje er viktig i dag, og håper å få med forbrukerne på at bærekraftig emballasje er like viktig.
I år vil TINE også ta et større ansvar for plast på avveie og sammen med Hold Norge Rent mobilisere nordmenn til dugnaden «TUR MED RETUR», som en del av Hold Høsten Ren-uka i september.