TINE ble kåret til Norges mest bærekraftige selskap i 2019

PUBLISERT: 4 april 2019
OPPDATERT: 26 januar

– Det langsiktige målet er at TINE skal bli klimapositive, sier konsernsjef Gunnar Hovland.|TINE har høyt tillit når det gjelder bærekraftig emballasje.

Det norske folk har stemt fram TINE som Norges mest bærekraftige selskap i den landsomfattende Sustainable Brand Index-undersøkelsen.


Som et resultat av at  TINE lever av naturen, er de helt avhengige av å ta vare på både dyr, natur og ressurser for å kunne drive bærekraftig nå og i fremtiden. For å ivareta dette ønsker selskapet å være fremst i næringslivet på å drive sirkulært.

Visjon om å bli klimapositive

Den ferske konsernsjefen er stolt og ydmyk over at norske forbrukere setter pris på TINEs bærekraftarbeid, og påpeker at en slik utmerkelse gir økt ansvar og motivasjon.

–  Vi har fortsatt mye ugjort. Vår visjon er at TINEs verdikjede skal fjerne mer klimagasser enn den slipper ut. Det langsiktige målet er at TINE skal bli klimapositive, sier konsernsjef Gunnar Hovland.

Bærekraft betyr også trygg, norsk matproduksjon med positive ringvirkninger.

– Arbeidsplasser og levende distrikter gir norsk matkultur over hele landet. Analyser viser at verdiskapningen fra TINEs virksomhet er ca. 20 milliarder kroner, fordelt på ca. 25?000 årsverk, sier han.

Hovland peker også på mange konkrete bærekrafttiltak som involverer alle ansatte i TINE.

– Vi senker våre klimautslipp ved å redusere matsvinn i egen produksjon, både biler og meierier driftes på fornybar energi, vi lager biogass av kumøkk og har friske kyr med den laveste antibiotikabruken i verden. Mot forbrukerne reduserer vi kontinuerlig andelen salt, fett og sukker i merkevarene våre og nå lover vi også 100 prosent fornybar emballasje på alle våre produkter innen 2023, sier Hovland.

TINE har høy tillit når det gjelder fornybar emballasje.

Ny emballasjestrategi setter ambisiøs kurs

Undersøkelsen viser at TINE scorer spesielt godt hos forbrukerne på kortreiste og sunne norske meieriprodukter, god dyrevelferd og fornybar emballasje. Allerede til høsten tester TINE rømme på pappbeger.

– Vi er nysgjerrige på mottakelsen og ønsker å teste om folk vil ha rømme på pappbeger. Vi vet at funksjonell emballasje er viktig i dag, og håper å få med forbrukerne på at bærekraftig emballasje er like viktig.

I år vil TINE også ta et større ansvar for plast på avveie og sammen med Hold Norge Rent mobilisere nordmenn til dugnaden «TUR MED RETUR», som en del av Hold Høsten Ren-uka i september.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot