
Vi har tidligere snakket om problemene mange store varemerkeeiere har med å levere på løfter om å redusere bruken av plastemballasje, bruke mer resirkulerte materialer og utforme dem riktig. I mange tilfeller har målåret vært 2025, og de fleste når det ikke. Den amerikanske plastpakten «US Plastics Pact» er et eksempel hvor målene nå skyves frem.
Pakten ble først kunngjort i 2020 og da satte man 2025 som mål. Det inkluderte å definere problematisk emballasje, sikre at 100 prosent av plastemballasjen er gjenbrukbar, resirkulerbar og komposterbar, og oppnå et gjennomsnitt på 30 prosent resirkulert innhold eller ansvarlig produsert, biobasert innhold.
Dets underskrivere, inkludert store selskaper som Coca-Cola, Nestle og Kraft Heinz har nå frem til 2030 på å nå disse målene, beskrevet av US Plastics Pact som en «evolusjon».
Et nytt mål fokuserer på utvikling av gjenbruksemballasje, men uten spesifiserte tall. Samtidig er «problematiske og unødvendige gjenstander» satt for eliminering senest i 2026.
Ved utgangen av 2022, det siste året som data er tilgjengelige for, var deltakernes antall for å nå 100 prosent gjenbrukbar, resirkulerbar og komposterbar emballasje under 50 prosent fra en opprinnelig baseline på 37 prosent.
Roadmap 2.0 begynner 1. januar 2026. Plastic Pacts eksekutive direktør Emily Tipaldo sa til Wall Street Journal: «Målene satt i 2025 Roadmap-tidslinjen var ekstremt ambisiøse. Jeg vet ikke at det var ærlig talt noen der ute som trodde vi skulle treffe alle tingene. Det handler mer om å sette folk i fyr og flamme.»
US Plastics Pact fortsetter å operere som en del av Ellen MacArthur Foundations Plastics Pact Network.
Redaksjonen til Packnews stiller seg spørsmålet om ikke alle oppsatte mål er en form for «grønnvasking», noe som roer ned debatten og gir litt ro i sjelen. Interessant å merke seg at deltakerne i den amerikanske plastpakten selv ikke så ut til å tro at målåret 2025 var mulig å oppnå.