I sine 52 fabrikker på verdensbasis produserer Tetra Pak mer enn 180 milliarder kartonger i året. I forbindelse med strengere EU-krav til emballasje ønsker Tetra Pak å være i forkant av utviklingen når de nå lanserer en storsatsing for å redusere utslipp og ressursbruk i produksjonen.
Vil hjelpe sine kunder blant mat- og drikkeprodusenter
For mat- og drikkevareprodusentene betyr det vinn eller forsvinn, avhengig av om de klarer å omstille seg til de nye og kommende kravene. Som en av verdens største emballasjeprodusenter vil reduksjoner i utslippene fra produksjonen til Tetra Pak ha store effekter for til hele bransjen, heter det i en pressemelding fra selskapet.
Tetra Pak vil benytte den nyeste teknologien innen gjenvinning av vann og kjemikalier, gjenbruk av energi og bygging av mer fornybar energi. Dermed håper selskapet å bli bransjeledende på bærekraftig produksjon av emballasje.
70 % av all energibruk i emballasjeproduksjonen brukes til å fremstille varme. Mer gjenbruk av spillvarme vil derfor ha stor effekt på det totale energiforbruket på fabrikkene. Ved å benytte moderne varmepumper og mer effektive fordampere har Tetra Pak beregnet at de kan få til å redusere opp mot 80 % av klimagassutslippene fra produksjonen av emballasje.
Factory Sustainable Solutions
3. juni lanserte Tetra Pak sitt såkalte «Factory Sustainable Solutions» program , et nytt omfattende program for å redusere bruken av energi og vann , samt sikre best mulig renhold for fastmonterte maskiner, såkalt «Cleaning in Place» (CIP).
– Denne lanseringen er en utrolig spennende og betydelig milepæl for oss i Tetra Pak – spesielt for teamet vårt som har jobbet hardt for å øke verdien og innvirkning dette har for våre kunder og deres produkter, sier Nicole Uvenbeck, direktør for Factory Sustainable Solutions og OEM Components hos Tetra Pak.
– For mange kunder er dette en eksistensiell utfordring for å sikre fremtiden til selskapet, sier Fiona Liebehenz, Vice President Key Components, Plant Solutions og Channel
Management hos Tetra Pak.
– Gjennom å jobbe med dem og forstå deres individuelle behov og mål, tilbyr vi dem tilpasset utstyr basert på vår helhetlige kunnskap om mat og drikkeproduksjonen. Vi leverer konkrete forbedringer som er fordelaktige økonomisk for våre kunder, sier Liebehenz.
– Så langt har vi hovedsakelig fokusert på maskin- og linjeoptimalisering, og vi innså den store fordelen ved å skalere dette opp på fabrikknivå, sier Nicole Uvenbeck.
– Nå tilbyr vi en mer helhetlig tilnærming som kan optimaliseres for ulike kunder. Factory Sustainable Solutions-programmet er utviklet med bakgrunn i vår ekspertise, som inkluderer vann-, energi- og CIP-gjenvinning. Kombinert vil alt dette redefinere hvordan vi jobber med våre kunder for å nå sine bærekraftsmål, samtidig som vi reduserer deres driftskostnader, avslutter Uvenbeck.
‘Factory Sustainable Solutions’ programmet inkluderer topp moderne teknologier, som:
- Nanofiltrering, utviklet av Tetra Pak, som gjenvinner kaustisk rengjøringsvæske brukt i rengjøringen . Denne teknologien muliggjør gjenvinning av rene kjemikalier og vann for fremtidig gjenbruk, med opptil 90 % gjenvinning av væsken som brukes.
- Omvendt osmose, utviklet av Tetra Pak, bruker proprietær membranfiltreringsteknologi for å forbedre ressurseffektiviteten på tvers av flere applikasjoner, inkludert melkeseparasjon og gjenbruk av vann.
Tetra Pak samarbeider også med innovative teknologipartnere for å tilby tilleggsløsninger:
- HighLift™ varmepumpeteknologi i samarbeid med Olvondo Technology A/S. Denne kan integreres i produksjonen for å gjenbruk spillvarme. Dette skjer ved at spillvarmen fra ulikt anleggsutstyr omgjøres til damp med trykk opp til 10 bar, som for Tetra Pak Direct UHT-enheten.
- Høytemperatur varmepumper i samarbeid med Johnson Controls, om gjenbruk av prosessvarme til bruk andre steder i fabrikken.
- Solfangere i samarbeid med Absolicon, som bruker solenergi til oppvarmingen av vann og damp – til temperaturer over 150°C – som gjør den egnet for UHT-behandling.
Tetra Paks Factory Sustainable Solutions-ekspertise og rådgivning ble altså lansert og tilgjengeliggjort globalt 3. juni. Selskapets mål er å fortsette å utvikle og utvide tilbudet på tvers av alle markeder, for å møte kundenes behov som er i stadig utvikling.