
Markedet for 100% juice bør vokse igjen til tross for global økonomisk nedgang og den nylige debatten om sukker, ifølge Tetra Paks nye rapport.
Selskapet mener at kombinasjonen av vekst i nye regioner og lavere nedgang i etablerte markeder vil stabilisere 100 prosent juice. Fra 2018 tror Tetra Pak at markedet igjen vil vokse.
Folk vil ha sunne og funksjonelle matvarer
– Forbrukerne vil ha funksjonelle produkter, og tre av ti vil ha drikke som motvirker stress, sa Dennis Jönsson, CEO i Tetra Pak under en presentasjon av Tetra Pak 100%juice Index rapport fredag 16. september.
Rapporten viser at 100 prosent juice utgjør en betydelig del av den gjennomsnittlige forbrukerens diett, der mer enn 40 prosent drikker den hver dag. Forbrukerne sier også at de er villige til å betale mer for juice som de oppfatter som sunn.
Disse funnene viser et stort potensial for 100 prosent juice.
Varemerkene snur utfordringene
– Sukkerdebatten bør ikke være noen utfordring, da det ikke tilsettes sukker i 100 prosent juice, sier Jönsson.
– Det er fint å se at globale varemerker snur utfordringene med en endret livsstil og sukkerdebatten til muligheter. Nye produkter fenger forbrukernes fantasi med nye smaker. Og som alltid er nøkkelen til innovasjon å tilby de rette produktene til rett tid for å møte forbrukernes krav.
– Vel så viktig er det å fange deres oppmerksomhet og få kontakt med dem, sa Jønsson.
Stor potensial i utviklingsmarkeder
I voksende markeder som Kina og Brasil, samt Malaysia, India og Indonesia viser Tetra Paks rapport et stort potensial for 100% juice.
Rapporten kan leses her: http://www.tetrapak.com/about/juice-index