Tetra Pak kutter utslipp på en vitenskapelig måte

PUBLISERT: 5 februar 2017
OPPDATERT: 26 januar

Med SBT-godkjenning har Tetra Pak forpliktet seg til å redusere klimautslippene fra egen produksjon med minst 40 prosent fra 2015-nivå innen 2030.

Gjennom arbeidet med Science Based Targets (SBT)-initiativet har Tetra Pak også satt mål om å redusere utslippene med 58 prosent innen 2040. Ved å gjøre dette, er Tetra Pak den første matemballasjeprodusenten som har fått sine klimamål godkjent av SBT.

Prioriterer tre områder
Selskapet vil fokusere på tre områder for å nå sine mål:

* Energieffektivitet ved å redusere energibruken med 12 prosent
* Kjøpe fornybar strøm, investere i prosjekter for fornybar strøm og sertifikater
* Installasjon av fornybare energisystemer som solpaneler

I tillegg vil selskapet forplikte seg til å redusere klimautslippene i verdikjeden med 16 prosent av omsetningen per enhet innen 2020, med 2010 som basisår.

Har hjulpet selskapet
Visepresident for miljø i Tetra Pak, Mario Abreu forteller at samarbeidet med SBT har hjulpet selskapet å definere nøyaktige mål for å kutte klimautslippene og sette kursen på en vitenskapelig måte.

– De nye målene sikrer at vi åpent og aktivt kan vise våre kunder og interessenter de tiltakene vi gjør for å gå over til lavkarbonøkonomi, sier han.

Cynthia Commus i World Resources Institute (WRI) sier at SBT-initiativet er en vitenskapelig metodikk for selskaper som er seriøse når det gjelder å bygge bærekraft inn i sin forretningsvirksomhet og vil gjøre sitt til for å unngå de verste virkningene av klimaforandringene.

– Tetra Pak er det første emballasjeselskapet som fullfører vår målvurderingsprosess, og vi er veldig fornøyd med at de slutter seg til vår voksende gruppe av selskaper som forstår fordelene ved å gå over til en lavkarbonøkonomi.

Om SBT
SBT er et partnerskap mellom CDP, WRI, WWF og FNs Klimapanel som mobiliseres bedrifter til å sette utslippsreduksjonsmål i tråd med klimavitenskap. Etter lanseringen i 2015 har 208 bedrifter forpliktet seg til å sette vitenskapelige mål, og 32 bedrifter har fått disse målene godkjent av SBT.

 

 

Les mer

Drupa skrur ned på antall messedager

Drupa fastholder sin fireårs syklus og har nå presentert datoene for neste messe som arrangeres våren 2028. Det som derimot endres på er antall messedager.
DRUPA24_01x

Nederlandske Albert Heijn selger sugerør av plast igjen

Plastsugerør er ikke godkjent av EU, men det stopper tilsynelatende ikke at de selges.
sugror-stor

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Nordisk Bioplastforening lobbyerte på EU-nivå

Nordisk Bioplastforening har nå åpnet en dør inn til EU via et møte med Pär Holmgren og Jessica Roswall i Brussel.
Bild-alla-trex

Siste nytt

Drupa skrur ned på antall messedager

Drupa fastholder sin fireårs syklus og har nå presentert datoene for neste messe som arrangeres våren 2028. Det som derimot endres på er antall messedager.
DRUPA24_01x

Nederlandske Albert Heijn selger sugerør av plast igjen

Plastsugerør er ikke godkjent av EU, men det stopper tilsynelatende ikke at de selges.
sugror-stor

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Nordisk Bioplastforening lobbyerte på EU-nivå

Nordisk Bioplastforening har nå åpnet en dør inn til EU via et møte med Pär Holmgren og Jessica Roswall i Brussel.
Bild-alla-trex