Med SBT-godkjenning har Tetra Pak forpliktet seg til å redusere klimautslippene fra egen produksjon med minst 40 prosent fra 2015-nivå innen 2030.
Gjennom arbeidet med Science Based Targets (SBT)-initiativet har Tetra Pak også satt mål om å redusere utslippene med 58 prosent innen 2040. Ved å gjøre dette, er Tetra Pak den første matemballasjeprodusenten som har fått sine klimamål godkjent av SBT.
Prioriterer tre områder
Selskapet vil fokusere på tre områder for å nå sine mål:
* Energieffektivitet ved å redusere energibruken med 12 prosent
* Kjøpe fornybar strøm, investere i prosjekter for fornybar strøm og sertifikater
* Installasjon av fornybare energisystemer som solpaneler
I tillegg vil selskapet forplikte seg til å redusere klimautslippene i verdikjeden med 16 prosent av omsetningen per enhet innen 2020, med 2010 som basisår.
Har hjulpet selskapet
Visepresident for miljø i Tetra Pak, Mario Abreu forteller at samarbeidet med SBT har hjulpet selskapet å definere nøyaktige mål for å kutte klimautslippene og sette kursen på en vitenskapelig måte.
– De nye målene sikrer at vi åpent og aktivt kan vise våre kunder og interessenter de tiltakene vi gjør for å gå over til lavkarbonøkonomi, sier han.
Cynthia Commus i World Resources Institute (WRI) sier at SBT-initiativet er en vitenskapelig metodikk for selskaper som er seriøse når det gjelder å bygge bærekraft inn i sin forretningsvirksomhet og vil gjøre sitt til for å unngå de verste virkningene av klimaforandringene.
– Tetra Pak er det første emballasjeselskapet som fullfører vår målvurderingsprosess, og vi er veldig fornøyd med at de slutter seg til vår voksende gruppe av selskaper som forstår fordelene ved å gå over til en lavkarbonøkonomi.
Om SBT
SBT er et partnerskap mellom CDP, WRI, WWF og FNs Klimapanel som mobiliseres bedrifter til å sette utslippsreduksjonsmål i tråd med klimavitenskap. Etter lanseringen i 2015 har 208 bedrifter forpliktet seg til å sette vitenskapelige mål, og 32 bedrifter har fått disse målene godkjent av SBT.