Tetra Pak-emballasje når ut til 70 millioner skolebarn

PUBLISERT: 7 april 2016
OPPDATERT: 26 januar

Hvert år kan et stort antall barn dra nytte av skolemattilbud servert i emballasje fra Tetra Pak. I 2015 gjaldt det over 70 millioner barn.

Dette var en økning på 10,9 prosent sammenlignet med 2014.

Støtter skolemat verden over
– Vi er veldig stolte av denne tradisjonen som Tetra Pak har med å støtte skolematprogrammer verden over, sier utviklingsdirektør Rafael Fabrega i Tetra Laval Food.

– Vi har teknologien til å gjøre maten sikker og tilgjengelig overalt og praktisk know-how til implementere skolematprogrammer.

– Gjennom private partnerskap med våre kunder, lokale myndigheter, ikke-statlige organisasjoner og FN-organisasjoner har over 70 millioner barn dratt nytte av skolemat i Tetra Pak-emballasje det siste året.

Tjener 3 dollar for hver dollar som investeres
Ifølge FNs verdensmatprogram er det 368 millioner barn i 169 land som får mat på skolene.  Siden 2001 har 21 nye land startet med skolemat, mens 36 land har oppskalert eksisterende programmer.

Verdensmatprogrammet beregner at man tjener minst 3 USD for hver dollar som investeres, når utdanning og lokalt landbruk tas med.I 2015 ble det innført nye programmer som bruker Tetra Pak-emballasje i Peru og Filipinene, med flere.

Qali Warma-programmet i Peru startet med at 175 000 barn fikk lokalprodusert melk med frokostblanding og DHA i Tetra Brik Aseptic 200ml Slim, bearbeidet og tappet av Tetra Paks lokale kunde.

Har jobbet med skolemelk siden 1962
I samarbeid med Tetra Pak Peru, verdensmatprogrammet og det latinamerikanske skolemat-nettverket har Tetra Laval Food for Development levert teknisk assistanse til Qali Warmas skolemelk-program ved å dele best praksis og erfaringer fra skolematprogrammer verden over.

I tillegg har Tetra Pak Peru utviklet miljøutdanning og gjenvinningsinitiativer i noen av skolene som et ledd i Tetra Paks bærekraftsatsing.

Siden 1962 har Tetra Pak jobbet med regjerninger verden over for å sette i gang og støtte skolemelk og skolematprogrammer linket til utvikling av det lokale landbruket. Det første skolematprosjektet ble startet i Mexico i 1962 og det forsyner fortsatt barn med melk og andre næringsrike drikker på skolene.
 

 

 

Les mer

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx

Siste nytt

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx