Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

PUBLISERT: 11 april 2024
OPPDATERT: 11 april
Evelina Galli kommer til å være moderator på Scanpack. Forvent et teknologifokus. Bilde: Svenska Mässan.

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.

Bakgrunnen er imponerende for den 28 år gamle teknologi- og forbrukereksperten Evelina Galli, som er å se hver uke i Techtorsdag på svensk TV4. Hun driver også podcasten «En hållbar podd», som akkurat som navnet tilsier handler om bærekraftig forbruk.

– Jeg er født nerd, sier Evelina og forteller hvordan reisen begynte som 14-åring da hun fikk en spillkonsoll og beskriver følelsen av å komme så nær magi som det er mulig.

– Jeg ble hekta, det var ikke noe morsommere, det var paradis. Gadgets og spill ble livet mitt!

Det som startet som et spill ble snart et innblikk i mulighetene det gir å være med på en utvikling, og dermed kunne påvirke.

– Da jeg vokste opp var det ikke kult å være nerd. I dag tenker jeg: så heldig jeg var som kom inn i dette med teknologi så tidlig. Alt jeg lærte med min første spillkonsoll er det som ligger bak karrieren min.

Grave seg ned i saker med messebesøkende

Som tidligere redaktør ved flere av Sveriges teknologisider har Evelina rapportert fra verdens teknologimesser om alt fra videospill til kvantedatamaskiner. Nerding har lenge vært et begrep, og som Evelina sier: «å sitte på unike spesialferdigheter er vanskelig å toppe». I tillegg er det å påta seg rollen som å kunne forklare slik at alle forstår og følger med, også en kunst.

– Å være på Scanpack og møte fagfolk og nysgjerrige besøkende, til å moderere samtaler, det gleder jeg meg veldig til. Jeg elsker messer der vi møtes og graver oss ned, sier Evelina og tror hun er klar over at andre kanskje ikke tenker som henne eller har fått den innføringen i faget som hun selv har hatt med seg siden hun var barn.

– Her tenker jeg at min oppgave er at alle skal forstå og da trenger jeg et publikum som føler seg trygge på å tørre å stille alle spørsmålene. Det er sånn jeg jobber selv. Hvis du vrir og snur på faktaspørsmål, kan du komme så dypt inn i et emne du vil.

Selvfølgelig er KI fremtiden for industrien

Som en som er interessert i teknologi og innovasjon, er Scanpack ikke bare en arbeidsplass for Evelina. Hun vil benytte anledningen til å lære mer.

– Jeg er opptatt av å møte glade mennesker og gleder meg til fruktbare samtaler og lære mye. Og jeg vil stille de spørsmålene som jeg selv grubler over: hvordan jeg som forbruker kan vite hva som er best for fremtiden, hvordan vi må samarbeide for å komme dit og hvilke vanskeligheter vi vil møte på veien!

For egen regning har hun også tenkt å utforske KI og håper å lære mer om dette i emballasjeindustrien.

– Jeg ser at KI er fremtiden i bransjen som en selvfølge, og jeg synes det er ekstremt spennende hvordan vi optimaliserer for eksempel frakt med mindre luft, hvordan teknologi integreres i pakkeprosesser der oppgaver automatiseres ved hjelp av roboter. Jeg håper på mer informasjon om det hos Scanpack, sier Evelina.

Bærekraftig nåværende emballasjeindustri er et annet tema høyt på listen hennes over interesser.

– Tenk på all emballasjen som er i livene våre. Bare ta dette med lukkinger som nå må på plass, det påvirker oss daglig, men hvilken forskjell gjør det? Vi må snakke mer om det og hvor store effektene faktisk er, slik at det ikke bare skjer. Alle må forstå hva som skjer i øyeblikket, men også hvilke effekter som er tilgjengelige i fremtiden.

En emballasjesmart netthandel

På temaet bærekraftige emballasjealternativer ser Evelina spesielt på netthandelens pakkeesker og hvordan disse kan brukes. Kanskje blir det vanlig å hente dine bestilte produkter stående i boksen uten unødvendig emballasje.

– Da snakker vi om muligheter som jeg tror vil utgjøre en forskjell. Jeg er helt sikker på at hvis vi optimaliserer leveransene, kan vi også påvirke bybildet og hvordan vi jobber med disse leveransene.

– Vi må alle granske oss selv når det kommer til forbruk. Jeg prøver å tenke på å kun kjøpe det jeg virkelig trenger. Det høres enkelt ut, men jeg vil si at det er en utfordring, og når vi først handler, bør vi også være klar over hvordan produktet er pakket.

På spørsmål om det finnes en favorittemballasje svarer Evelina med en annen latter at hun ikke kan tenke seg en sånn på sparket, men dens funksjon må oppfylle sin hensikt, da er hun fornøyd.

– Det får meg til å tenke på en morsom greie på TikTok. Det er en vits om hvem som har funnet på melemballasjen, en pose som alltid går i stykker og det er mel overalt når du heller det ut. Og hvorfor har det alltid sett likt ut? Det er mye avfall, men kanskje er det likevel riktig i et klimaperspektiv og hvordan mel best lagres. Visst er det spennende å vite? Det sier løsningsorienterte Evelina Galli, som er fast på at melposer ikke er hennes greie:

– Jeg liker å ha fine bokser i spiskammeret, smart pakket, uten søl og slik at du kan se hva som er i!

(Vi må fortelle Evelina at melposen er utviklet av Åkerlund & Rausing. Allerede på 1930-tallet begynte Ruben Rausing å jobbe med den svenske mølleindustrien for å få dem til å selge melet fabrikkpakket og etter hvert kom posen på markedet. Red.)

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Vant priser for årets beste plastgrep

Lerum, Arla, Trioworld Lundin og Den Stolte Hane vant årets Plastløftepriser for sin innovative og bærekraftige emballasje.
plastloftet-vinnere3

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister