
Peder A. Stokke har utviklet systemet «Bestfør» som gjør det enklere å holde styr på hvilke varer som nærmer seg utløpsdato og kan selges rabattert i butikken.
Joker på Brøttum sør for Lillehammer har testet systemet i to år, og erfaringene er kun positive. Coop Innlandet har nå tatt i bruk det samme programmet for å oppfylle sin visjon om null kasting av mat fra sine butikker.
Vinn-vinn
– Dette er en vinn-vinn løsning der dagligvarebutikkene kan få full kontroll på alle varer og deres holdbarhet, slik at de alle kan prises ned i tide. De sparer også tid på oppfølgingen og det gjøres enklere å dele med humanitære, forteller Peder A Stokke til PackNews.
Bestfør har nå signert avtaler med Coop Innlandet og flere Joker-butikker. Stokke forteller videre at de har fått med seg Innovasjon Norge, Lions Club og Frelsesarmeén som bidragsytere.
– Fremtiden i våre hender har den siste tiden også vist interesse for hva vi har fått til, forteller han. Ideen til systemet fikk Stokke som ferievikar hos sin fetter på Gålå handel for flere år siden, da han så hvor mye tid som gikk med til å lete etter varer som nærmet seg holdbarhetsdatoen.
Registrering med strekkoder
– Jeg tenkte det må være mulig å løse dette på en smartere måte, sier han i et intervju med Dagligvarehandelen. Programmet er basert på at utvalgte varer registreres med strekkode, og via smarttelefon får man hver morgen opp en liste over varer som nærmer seg holdbarhetsdatoen.
Varer med tre-fire dagers restholdbarhet er merket gult, oransje merking betyr 1-2 dager igjen, mens rødt lys indikerer at datoen er i dag – eller er overskredet.
Mat med kort holdbarhet legges gjerne ut til salgs i egne disker med rabatter på 40-50 prosent. Programmet har redusert tiden som går med til sortering av varer i butikkene med 50-70 prosent.