Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles «Sveriges mest kjøpte bil» – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av «grønn» bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
Merkevareeier Cloetta skriver i en pressemelding at Ahlgrens bilers nye posedesign inkluderer landskapsmotiver inspirert av svenske landeveier. Bilene finnes i ulike smaker og hver smak har fått et tilpasset landskap basert på smaksprofil. Fonten og logoen er modernisert med mykere former og i tillegg har «vinduet» på posen nå fått en form som etterligner formene til godtebilene.
– Med det nye designet ønsker vi å inspirere forbrukere til lekenhet og glede, sier Clara Salomon, Senior Brand Manager i Cloetta.
I tillegg til det nye emballasjedesignet er også materialet i godteposen nytt og består nå av et «grønt» emballasjemateriale kalt PlantPack, utviklet av Cloetta. Materialet består av opptil 50 prosent av bio-polyetylen (bio-PE) som er produsert med sukkerrør som råstoff.
– Cloetta har ambisiøse klimamål rettet mot å redusere klimagassutslipp i henhold til Parisavtalen. Ved å bruke emballasjematerialer med en viss mengde plantebasert plast nærmer vi oss vårt overordnede klimamål om å redusere klimafotavtrykket vårt med 46 prosent før 2030, sier Marielle Carlsson, Sustainability Affairs i Cloetta.
Cloetta skriver at det er første gang på 15 år at Ahlgrens biler får nytt emballasjedesign.
Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2023
jp.press@jppa.one
Startet med mislykkede marshmallows
Historien om Ahlgrens biler, som fikk tilnavnet «Sveriges mest kjøpte bil», startet i 1953 da Ahlgrens godterifabrikk i Gävle bestemte seg for å prøve å begynne å produsere marshmallows. Resultatet ble slett ikke som forventet – i stedet for den tiltenkte marshmallow-formen, viste det seg å være små skumgodteribiter som liknet biler i formen..!.
Men bilene smakte godt og de bestemte seg for å ikke endre noe og begynne å selge «godteribilene». Til å begynne med het godteriproduktene Skumbiler og de ble solgt i godterikiosker for en krone hver…
I løpet av 70-tallet ble de kalt Ahlgrens biler og nå har de «rullet» i mer enn 70 år. I løpet av årene har noen nye modeller og farger kommet til, men smaken av originalen er og forblir urørt. (Kilde Cloetta)