Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

PUBLISERT: 26 september 2023
OPPDATERT: 26 september

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles «Sveriges mest kjøpte bil» – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av «grønn» bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.

Merkevareeier Cloetta skriver i en pressemelding at Ahlgrens bilers nye posedesign inkluderer landskapsmotiver inspirert av svenske landeveier. Bilene finnes i ulike smaker og hver smak har fått et tilpasset landskap basert på smaksprofil. Fonten og logoen er modernisert med mykere former og i tillegg har «vinduet» på posen nå fått en form som etterligner formene til godtebilene.

– Med det nye designet ønsker vi å inspirere forbrukere til lekenhet og glede, sier Clara Salomon, Senior Brand Manager i Cloetta.

I tillegg til det nye emballasjedesignet er også materialet i godteposen nytt og består nå av et «grønt» emballasjemateriale kalt PlantPack, utviklet av Cloetta. Materialet består av opptil 50 prosent av bio-polyetylen (bio-PE) som er produsert med sukkerrør som råstoff.

– Cloetta har ambisiøse klimamål rettet mot å redusere klimagassutslipp i henhold til Parisavtalen. Ved å bruke emballasjematerialer med en viss mengde plantebasert plast nærmer vi oss vårt overordnede klimamål om å redusere klimafotavtrykket vårt med 46 prosent før 2030, sier Marielle Carlsson, Sustainability Affairs i Cloetta.

Cloetta skriver at det er første gang på 15 år at Ahlgrens biler får nytt emballasjedesign.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2023
jp.press@jppa.one

Startet med mislykkede marshmallows
Historien om Ahlgrens biler, som fikk tilnavnet «Sveriges mest kjøpte bil», startet i 1953 da Ahlgrens godterifabrikk i Gävle bestemte seg for å prøve å begynne å produsere marshmallows. Resultatet ble slett ikke som forventet – i stedet for den tiltenkte marshmallow-formen, viste det seg å være små skumgodteribiter som liknet biler i formen..!.
Men bilene smakte godt og de bestemte seg for å ikke endre noe og begynne å selge «godteribilene». Til å begynne med het godteriproduktene Skumbiler og de ble solgt i godterikiosker for en krone hver…
I løpet av 70-tallet ble de kalt Ahlgrens biler og nå har de «rullet» i mer enn 70 år. I løpet av årene har noen nye modeller og farger kommet til, men smaken av originalen er og forblir urørt. (Kilde Cloetta)

Les mer

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx

Vesentlig mindre CO2-utslipp når fossil plast er erstattet med bioplast

En studie som er utført av forskere fra Kina, Storbritannia og Sveits, viser at det skjer betydelig lavere utslipp av karbondioksid når fossil plast erstattes med nedbrytbar bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
Global warming concept

Flesker til med farger, typografi og illustrasjoner for vegansk bacon

Det franske oppstartsselskapet La Vie etterstreber å tilby det beste plantebaserte baconet på markedet. Ved hjelp av typografi, farger og illustrasjoner har byrået Everland meislet ut en identitet som skal utfordre den tradisjonelle måten plantebasert mat formidles på. 
LaVie-identity-intro_1x

Siste nytt

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx