Svensk whiskyprodusent først ute med å droppe ytre emballasje

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 6 februar 2024
OPPDATERT: 6 februar
Foto: Agitator

Fra februar faser det fremoverlente svenske destilleriet Agitator ut den ytre emballasjen til alle sine whiskyprodukter. Med det blir de den første i landet og utfordrer de store drikkevareselskapene globalt. – Vi har samme holdning til bærekraft som vi har til whiskyproduksjon, sier destillerisjef Oskar Bruno.

Arboga-baserte Agitator Whisky-produsenter starter det nye året like aggressivt som tidligere. I slutten av januar lanserer destilleriet sin siste limited whisky Argument: Sweet Toast. Etter lanseringen vil Agitator være det første destilleriet i Sverige som fjerner den ytre emballasjen fra alle sine produkter. Dette er i tråd med EUs forventede direktiv om unødvendig emballasje for å håndtere det voksende avfallet.

– Vi ønsker å ha lav miljøbelastning og reduserer derfor antall emballasjer. For oss er det ingen grunn til å vente på at en lov skal tre i kraft – vi handler allerede nå. Det eneste vi bryr oss om er hvordan selve whiskyen smaker og at vi tar ansvar for å redusere klimaavtrykket helt opp til smakingen, sier Oskar Bruno, destillerisjef i Agitator.

Utfordrer de store drikkevareselskapene

I motsetning til store globale aktører som Diageo, Pernod Ricard og Johnny Walker hvis intensjon er å fjerne ytre emballasje tidligst i 2025 eller til og med så tidlig som i 2030, fjerner Agitator den umiddelbart på alle produktene sine. Det er anslått at dette er om lag 40 tonn emballasje på fem år.

– Vi ønsker ikke å selge whisky i unødvendig ytre emballasje. Vi ønsker å sette alt fokus på det som er i flasken i stedet. Argument: Sweet Toast blir derfor det siste produktet som kommer i en slik ekstra emballasje, sier Oskar Bruno.

Den raske utfasingen kommer med en hilsen fra hoveddestiller Oskar Bruno, som kan sees via en QR-kode på baksiden av Argument: Sweet Toasts ytre emballasje.

Økte omsetningen med over 30 prosent

Agitators omsetning økte i 2023 med over 30 prosent og selskapet sikter mot en fortsatt økning i 2024. I år starter reisen der Agitator går fra primært å være et lokalt whiskymerke til å bli et eksportselskap.

– Eksportinvesteringene gjøres i et stort antall markeder men også gjennom en rekke ulike distribusjonskanaler, for best mulig å utnytte mulighetene i hvert enkelt marked, sier Agitator-sjef Oskar Kalmaru.

Les mer

Tidsgrensene fremskyves i US Plastics Pact

Vi har tidligere snakket om problemene mange store varemerkeeiere har med å levere på løfter om å redusere bruken av plastemballasje, bruke mer resirkulerte materialer og utforme dem riktig. I mange tilfeller har målåret vært 2025, og de fleste når det ikke. Den amerikanske plastpakten "US Plastics Pact" er et eksempel hvor målene nå skyves frem i tid.
dreamstime_m_21631432

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje.
EFI-3-1024x683

Woola vil erstatte plastemballasje med ullrester

Emballasjeselskapet Woola ble grunnlagt i 2020 av Anna-Liisa Palatu, Jevgeni Širai og Katrin Kabun. Gründerne drev opprinnelig et netthandelsselskap og måtte så fra orkesterplass være vitne til mangelen på gjenbrukbar emballasje og de store bærekraftsproblemene som forekommer i emballasjeindustrien. Dette åpnet øynene deres for saueull som et bærekraftig alternativ til plast.
Pressbild_Woola-forpackningsmaterial

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Tidsgrensene fremskyves i US Plastics Pact

Vi har tidligere snakket om problemene mange store varemerkeeiere har med å levere på løfter om å redusere bruken av plastemballasje, bruke mer resirkulerte materialer og utforme dem riktig. I mange tilfeller har målåret vært 2025, og de fleste når det ikke. Den amerikanske plastpakten "US Plastics Pact" er et eksempel hvor målene nå skyves frem i tid.
dreamstime_m_21631432

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje.
EFI-3-1024x683

Drupa 2024 lokket til seg betydelig færre besøkende enn forventat

Da Drupa åpnet dørene for noen uker siden, var det åtte år siden sist messen ble arrangert. En pandemi kom i mellom. Nå foreligger besøkstallene og de var absolutt en skuffelse for Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance