Svensk dagligvarekjede gir pant på plastbæreposer

PUBLISERT: 24 april 2017
OPPDATERT: 26 januar


Som den første dagligvarekjeden har svenske Hemköp startet et pilotprosjekt der kundene får en krone i pant per plastbærepose som leveres inn ved kassen.

Kundene bestemmer selv hvor lenge de vil bruke posene, og når de vil levere dem tilbake puttes de i en gjenvinningsbeholder ved kassen. En krone per innlevert pose blir deretter trukket fra på kjøpesummen i kassen. Maksimalt 10 poser kan pantes per handel.

Gir penger til strandrydding
Prisen per plastbærepose økes med 50 øre. For hver pose som selges – men ikke pantes – gir Hemköp 50 øre til organisasjonen «Städa Sverige». I likhet med norske «Hold Norge Rent» rydder den svenske organisasjonen hav, sjøer og strender for avfall.

– Forsøplingen av plast i natur og hav er et samfunnsproblem, sier Åsa Dimeij, bærekraftsjef i Hemköp.

– I Sverige forbruker vi 80 plastposer per person årlig, og dette skal halveres innen 2025, ifølge et EU-direktiv. For å nå dit er det bra om flere gjenbruker sine poser og deretter panter dem, i stedet for å bruke dem som søppelposer. Tynne poser på rull er bedre til søppel, da det gir mindre plast til forbrenning, mener Dimeij.

Les også: Musikkbutikk betaler pant på brukte plastposer.

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David