Sammen med designbyrået NINE vant BillerudKorsnäs både gull og bronse i konseptkategorien på Pentawards, som har blitt en av de gjeveste emballasjeprisene.
NINE er et datterselskap til BillerudKorsnäs og tilbyr tjenester når det gjelder emballasjeinnovasjon og -design til merkevareeiere, først og fremst på raskt bevegelige forbrukervarer.
Fornybart material i skjønnhetspleie
Gullet ble gitt for et pakkekonsept for økologiske skjønnhetsprodukter i reisestørrelse i det ekstremt elastiske papiret FibreForm fra BillerudKorsnäs. Dermed introduseres et fornybart material som alternativ til et produktområde som i dag domineres fullstendig av fossile materialer.
Bronsen gikk til et konsept for en papirflaske til kullsyreholdig drikke. Dette er et pågående innovasjonsprosjekt som drives av BillerudKorsnäs og er et eksempel på hvordan selskapet utfordrer konvensjonell emballasje for en bærekraftig fremtid.
– NINE befinner seg lengst fremme i vårt tilbud av emballasjeløsninger med dyp forbrukerinnsikt og øret mot markedet, sier Henrik Essen, kommunikasjonsdirektør og bærekraftsdirektør i BillerudKorsnäs.
– Det er en styrke for BillerudKorsnäs å være så langt frem i verdikjeden og meget gledelig at Pentawards enda en gang bekrefter NINEs ideer og innvoative tilnærming til vår bransje.
Tydelige mål
BillerudKorsäs har tydelige mål for en langsiktig og lønnsom vekst som blant annet skal skapes gjennom å styrke posisjonen i verdikjeden.
Selskapet kombinerer bærekraftige materialer med emballasjeløsninger som er utviklet med mangeårig kompetanse om emballasjens rolle i samfunnet og dens livssyklus fra tilvirkning til gjenvinning.
En løsningsorientert tilnærming er naturlig, da nye markeder ofte etterspør helhetsløsninger ved introduksjon av nye materialer.