Stora Enso og Tetra Pak vurderer ny gjenvinningslinje for kartong

PUBLISERT: 8 januar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Stora Enso og Tetra Pak vurderer å bygge ny gjenvinningsfabrikk for drikkebokser i Polen.| Den nye gjenvinningslinjen er tenkte plassert ved Stora Ensos fabrikk i Ostrołęka i Polen.

Sammen vurderer Stora Enso og Tetra Pak å bygge en ny gjenvinningslinje for å øke resirkuleringen av drikkekartong i Sentral- og Øst-Europa.

De to partnerne gjennomfører nå en gjennomførbarhetsstudie for bygging av en ny og levedyktig linje for storskala gjenvinning av brukte drikkekartonger ved Stora Ensos fabrikk i Ostroleka, Polen.

Etter modellen skal Stora Enso pulpere og separere fibre fra brukte drikkekartonger og bruke resirkulerte fibre som råvare, mens Tetra Pak skal sikre gjenvinning og gjenbruk av polymerer og aluminium som skal prosesseres av en dedikert partner.

Den nye gjenvinningslinjen er tenkt plassert ved Stora Ensos fabrikk i Ostrołęka i Polen.
Kapasitet på 50.000 tonn drikkekartonger

Dersom den realiseres, vil den årlige kapasiteten på gjenvinningslinjen være på 50.000 tonn fra brukte drikkekartonger (UBC). Dette innebærer en betydelig økning i gjenvinningskapasiteten for drikkevarekartong i Europa, slik at gjenvinningsraten kan øke fra dagens 51 prosent.

I første omgang skal det resirkulerte husholdningsavfallet hentes fra land i Sentral- og Øst-Europa.

– En ny linje vil være det neste steget for sirkulære emballasjematerialer, og den vil hjelpe oss å gjøre kundenes merkevarer mer sirkulære, sier Guillaume Latourette, administrerende direktør i Tetra Pak East Europe.

– Vi er sikre på at dette partnerskapet vil gjøre oss i stand til å forbedre den europeiske gjenvinningsinfrastrukturen og øke gjenvinningsraten for drikkekartong ytterligere. Gjennom synergier som dette kan vi lede bærekraftendringen og oppnå lavkarbon sirkulær økonomi.

Mulighetsstudien er forventet å være ferdig om seks måneder, og deretter vil prosjektets tidslinje blir bekreftet.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar