Stora Enso investerer i kartong og biomaterialer

PUBLISERT: 25 oktober 2017
OPPDATERT: 26 januar

Med investeringer på 94 millioner euro satser Stora Enso på å vokse innenfor fornybare materialer og øke konkurransekraften på kartong og biomaterialer.

52 millioner euro investeres i økt produksjonskapasitet for oppløsningsmasse ved den Enocell-fabrikken, og 42 millioner euro i forbedret tilgjengelighet på CTMP ved Imatra-fabrikken. Begge fabrikkene ligger i Finland.

– Omleggingen av Stora Enso til et vekstforetak innenfor fornybare materialer fortsetter. Samtidig som vi investerer i våre finske fabrikker, forventer vi oss at konkurransekraften for finske eksportindustri forbedres globalt, sier Karl-Henrik Sundström, VD og Konsernsjef i Stora Enso.

Skaper vekst
Investeringen ved Imatra-fabrikken som inngår i divisjonen Consumer Board, inkluderer ny tørke- og masselinje for CTMP (kjemi-termomekanisk masse), samt en utvidelse av masselageret. Formålet er å øke tilgjengeligheten på CTMP og fremme kommersialisering av mikrofibrillær cellulose (MFC).

MFC er et meget sterkt material som er produsert utelukkende av fornybare råvarer og er utformet som et alternativ til fossile materialer som plast. Prosjektet skal være gjennomført i løpet av første halvdel av 2019.

– Investeringen skaper fortsatt vekst og konkurransekraft for næringsmiddel- og væskekartong, forteller Annica Bresky, divisjonssjef for Consumer Board i Stora Enso.

– Den støtter også den pågående MFC-investeringen som svarer på kundenes etterspørsel etter produkter som er laget med mindre råvareforbruk og samtidig har økt styrke, lav vekt og fornybare barrierer.

Dissolving-masse
Enocell-fabrikken tilhører divisjonen Biomaterials og skal konverteres til kun å produsere dissolving-masse. Dette er en råvare som erstatter bomull og fossilbaserte materialer som polyester. Dette er et segment som vokser mer enn gjennomsnittet.

Fabrikken får en totalkapasitet på 430.000 tonn dossolvingmasse årlig når investering er gjennomfør i andre halvdel av 2019.

– Vi vil forbedre produktmiksen for å differensiere oss og sikre konkurranskekraften på lang sikt. Ved våre nordiske massebruk innebære det å fokusere på spesielle kvaliteter som flutt- og dissolvingsmasse, forklarer Markus Mannström, divisjonssjef for Biomaterials i Stora Enso.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red