Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 6 desember 2023
OPPDATERT: 6 desember

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.

Tekst: Mette Rosencrantz

Det tradisjonelle visuelle språket for å fremheve produkter som sunne består ofte av duse fargevalg med naturlige elementer og nedtonede innslag. I motsetning til hvordan hurtigmat vanligvis fremstilles: skarpe farger, dristige skrifttyper og nærbilder av smeltet ost. For Real! Foods visjon var å utvikle et formspråk som kunne formidle begge verdener.

Pond Designs Janina Tarrasdotter Samuelsson forteller at pizzaprodusenten allerede hadde et solid fotfeste i helsemarkedet da byrået startet arbeidet med den nye profilen. Fokuset ble i stedet å nå en bredere målgruppe gjennom identiteten og komme seg ut av nisjesektoren.

Elvira Jacobi & Mattias Cederdeldt hos Pond Design.

– Helsebevisste forbrukere er en målgruppe og et fellesskap som har en tendens til å være flyktige og stadig ser etter nye sunne mattrender. Risikoen med en så smal målgruppe er at den er nettopp smal, utfordringen var å nå utover de allerede frelste. Vår analyse av markedet viste at svært mange merker setter seg fast i et generisk, og noen ganger litt utdatert helseuttrykk, sier Janina.

Dekonstruere og forene

I den innledende prosessen dekonstruerte Pond helse- og hurtigmatverdenen og brøt ned de forskjellige designcuene deres for å definere hva som kjennetegner begge kategoriene. Dette for å få en oversikt over hvilke deler som kan være egnet å gifte seg sammen i identiteten.

– Det ga oss en god retning i designarbeidet da vi klart kunne målrette oss og skape en verden der vi kunne unngå å bli sittende fast i stereotypier og heller utfordre den sunne kategorien ved å hente inn elementer fra hurtigmatens verden, sier Mattias Cederfeldt, som var ansvarlig for strategidelen.

Videre forteller designeren Elvira Jacobi at de i prosessen så mot USA, hvor hun synes flere «foodtech»-merker har lykkes godt med å kombinere helse og nytelse på en ressurssterk måte i sin kommunikasjon. For å implementere det i identiteten, jobbet Pond med engelske ord i forhold til en råere bildemåte, der ord som «delicious» og «tasty» ble satt sammen med varer som kylling og kål.

– Uttrykket skapes som et visuelt dopamin-kick inn i både helse- og raskverdenen – bilder, kopi, typografi og farger er hele tiden en kontrast mellom dem, sier hun.

Gobold Regular & Akzidenz-Grotesk Pro

Skrifttypen i overskriftene trengte å kommunisere energi og selvtillit – noe de mente Gobold Regular med store bokstaver kunne formidle.

– Det er et moderne og fortettet skriftsnitt med mye karakter som foregår både på pizzabokser og i digitale kanaler. Bokstavene er satt på en leken måte der de hopper rundt og lever sitt eget liv, sier Elvira og fortsetter:

– For brødtekst og smaksbeskrivelser valgte vi Akzidenz-Grotesk Pro: en tidløs og ettergivende font som alle kjenner igjen og som enkelt kan erstattes med standard Helvetica- eller Arial-fonter. Det er en følelse av selvsikkerhet i det og gjør det enkelt for kunden å produsere materiale selv. Kombinasjonen med en overskrift som bobber og en brødtekst som gir ro er både tydelig og munter, både visuelt og innholdsmessig.

Fargepaletten har en naturlig base med off-white, grønn og gul. Kontrasterende og levende farger er lagt til for å formidle smak og energi.

– Resultatet utfordrer uttrykket fastfood ved å være moderne sunn, men plukker samtidig opp deler som tilfører det lystbetont. Den føles ettergivende og leken, men også annerledes og unik, noe som er viktig fordi den skal skille seg ut i frossenpizzadisken, avslutter Elvira.

Arbeidsgruppe
Janina Tarrasdotter Samuelsson – Senior Client Director
Mattias Cederfeldt – Strateg
Emilie Camén – Strateg
Elvira Jacobi – Designer
Gustav Dejert – Senior Designer
Emma Hagberg – Tekstforfatter
Bildekreditt: Pond Design

Les mer

Siste nytt fra bioplastindustrien presenteres i København 11. april

11. april arrangeres Nordic Bioplastic Conference 2024 i København, et arrangement som vil ta for seg innovasjoner innen biobaserte og biologisk nedbrytbare plastmaterialer.
Industriens-hus-1024x468-1

De fleste forbrukerne prioriterer ikke gjenbruks-emballasje

Det britisk-baserte globale konsulentfirmaet PA Consulting (PA) gjennomførte nylig en undersøkelse blant 4000 forbrukere i Storbritannia og USA. Denne avslørte ny innsikt i forbrukernes holdninger til emballasje i fast food restaurantbransjen.
Reusable-cup

Nå kommer Pabocos "Next Gen Paper Bottle"

Under mottoet "Let’s paper up business!" lanserer Paboco, The Paper Bottle Company, nå Next Gen Paper Bottle med å starte fullskala produksjon neste år. De er klare til å møte markedet med en flaske som er fullt resirkulerbar i papirstrømmen.
Paboco moves into full-scale production

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Siste nytt

World Packaging Organisation gir global stemme til emballasjeindustrien

Den nye presidenten for World Packaging Organization, Luciana Pellegrino, har tiltrådt – den første kvinnen i denne rollen i den globale organisasjonens historie. Her deler hun sin strategi og visjon med Lindy Hughson, sjefredaktør for det australske magasinet Packaging News.
Pellegrionx

Siste nytt fra bioplastindustrien presenteres i København 11. april

11. april arrangeres Nordic Bioplastic Conference 2024 i København, et arrangement som vil ta for seg innovasjoner innen biobaserte og biologisk nedbrytbare plastmaterialer.
Industriens-hus-1024x468-1

4. april samles den nordiske flexotrykkbransjen i Helsingør

4. april samles flexotrykkbransjen på Marienlyst Strandhotel like utenfor Helsingør. Absolute Flexo Future 2024 er organisert av det danske Flexo Forum og SweFlex.
marienlyst-2

CCL Industries åpner ny sleeveproduksjon

CCL Industries, en produsent av spesialetiketter, sikkerhets- og emballasjeløsninger, har offisielt åpnet sitt nye etikettsenter i Dornbirn, Østerrike, og fullfører flyttingen fra Hohenems, Tyskland.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x