Stabil gjenvinning av europeisk glassemballasje

PUBLISERT: 10 februar 2019
OPPDATERT: 20 januar


Med en gjenvinningsrate på 74 prosent er europeisk gjenvinning av glassemballasje på et stabilt nivå. 12 millioner tonn glassflasker og – krukker er blitt resirkulert.

Med et gjennomsnitt på 74 prosent i EU28 er glass det matemballasjematerialet som resirkuleres mest. Det samme gjelder i verden for øvrig. De nyest tallene er fra 2016 og er ventet å stige, med det politiske fokus som er på sirkulær økonomi.

Ambisøse mål
EUs medlemsland har forpliktet seg til ambisiøse mål for avfallsreduksjon og gjenvinning av glassemballasje. Det er signaler om økte investeringer i separat innsamling av glassemballasje i årene framover, noe som vil engasjere forbrukere, kommuner,

EPR-planer, gjenvinnere og produsenter til felles innsats for å samle inn, sortere og behandle glass som nå lekker fra systemet.

– Som bransje har vi forpliktet oss til faktisk gjenvinning av alt innsamlet glass som er av god nok kvalitet i lukkede sløyfer, sier Adline Farrely i den europeiske glassorganisasjonen Feve.

Land som Sverige og Østerrike ligger langt over snittet med over 90 prosent innsamling av brukt glass. Å skille glass fra andre materialer er den beste måten å møte de økte gjenvinningskravene på.

– Forbrukere har en sterk tilknytning il glassemballasje, og for dem er det mer enn emballasje. For ti år siden besluttet industrien å investere i forbrukerkommunikasjon for å øke oppmerksomheten om betydningen av glassgjenvinning.

– Vi vil gjerne lukke innsamlingsgapet, men vi kan ikke gjøre det alene. Vi trenger innsats gjennom hele verdikjeden, sier Farrelly.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red