Stabil gjenvinning av europeisk glassemballasje

PUBLISERT: 10 februar 2019
OPPDATERT: 20 januar


Med en gjenvinningsrate på 74 prosent er europeisk gjenvinning av glassemballasje på et stabilt nivå. 12 millioner tonn glassflasker og – krukker er blitt resirkulert.

Med et gjennomsnitt på 74 prosent i EU28 er glass det matemballasjematerialet som resirkuleres mest. Det samme gjelder i verden for øvrig. De nyest tallene er fra 2016 og er ventet å stige, med det politiske fokus som er på sirkulær økonomi.

Ambisøse mål
EUs medlemsland har forpliktet seg til ambisiøse mål for avfallsreduksjon og gjenvinning av glassemballasje. Det er signaler om økte investeringer i separat innsamling av glassemballasje i årene framover, noe som vil engasjere forbrukere, kommuner,

EPR-planer, gjenvinnere og produsenter til felles innsats for å samle inn, sortere og behandle glass som nå lekker fra systemet.

– Som bransje har vi forpliktet oss til faktisk gjenvinning av alt innsamlet glass som er av god nok kvalitet i lukkede sløyfer, sier Adline Farrely i den europeiske glassorganisasjonen Feve.

Land som Sverige og Østerrike ligger langt over snittet med over 90 prosent innsamling av brukt glass. Å skille glass fra andre materialer er den beste måten å møte de økte gjenvinningskravene på.

– Forbrukere har en sterk tilknytning il glassemballasje, og for dem er det mer enn emballasje. For ti år siden besluttet industrien å investere i forbrukerkommunikasjon for å øke oppmerksomheten om betydningen av glassgjenvinning.

– Vi vil gjerne lukke innsamlingsgapet, men vi kan ikke gjøre det alene. Vi trenger innsats gjennom hele verdikjeden, sier Farrelly.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar