Stabil gjenvinning av europeisk glassemballasje

PUBLISERT: 10 februar 2019
OPPDATERT: 20 januar


Med en gjenvinningsrate på 74 prosent er europeisk gjenvinning av glassemballasje på et stabilt nivå. 12 millioner tonn glassflasker og – krukker er blitt resirkulert.

Med et gjennomsnitt på 74 prosent i EU28 er glass det matemballasjematerialet som resirkuleres mest. Det samme gjelder i verden for øvrig. De nyest tallene er fra 2016 og er ventet å stige, med det politiske fokus som er på sirkulær økonomi.

Ambisøse mål
EUs medlemsland har forpliktet seg til ambisiøse mål for avfallsreduksjon og gjenvinning av glassemballasje. Det er signaler om økte investeringer i separat innsamling av glassemballasje i årene framover, noe som vil engasjere forbrukere, kommuner,

EPR-planer, gjenvinnere og produsenter til felles innsats for å samle inn, sortere og behandle glass som nå lekker fra systemet.

– Som bransje har vi forpliktet oss til faktisk gjenvinning av alt innsamlet glass som er av god nok kvalitet i lukkede sløyfer, sier Adline Farrely i den europeiske glassorganisasjonen Feve.

Land som Sverige og Østerrike ligger langt over snittet med over 90 prosent innsamling av brukt glass. Å skille glass fra andre materialer er den beste måten å møte de økte gjenvinningskravene på.

– Forbrukere har en sterk tilknytning il glassemballasje, og for dem er det mer enn emballasje. For ti år siden besluttet industrien å investere i forbrukerkommunikasjon for å øke oppmerksomheten om betydningen av glassgjenvinning.

– Vi vil gjerne lukke innsamlingsgapet, men vi kan ikke gjøre det alene. Vi trenger innsats gjennom hele verdikjeden, sier Farrelly.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors