Snerten absorbent utviklet av svenske Cellcomb

PUBLISERT: 24 november 2015
OPPDATERT: 26 januar

Selskapet Cellcomb i Säffle har installert en maskin som kan produsere banebrytende absorbenter for næringsmidler som utsondrer væske.

Cellcomb er et av medlemmene i clusteret Paper Province og installerte nylig en ny produksjonslinje. Her skal de produsere en rekke produkter til matemballasjemarkedet, som for enkelte næringsmidler vil kunne doble holdbarhetstiden og redusere transportkostnadene dramatisk.

Holder maten fersk lengre
Den nye maskinen skal produsere absorbenter som plasseres i matemballasjen under kjøtt, kylling, fisk, bær og andre næringsmidler som utsondrer væske.

Absorbentens oppgave er å holde maten fersk lengre gjennom å suge opp og innkapsle væsken. Størrelsen på absorbenten kan tilpasses alt fra små skåler i forbrukerstørrelse til store leverandørkasser.

Holder på væsken
Det unike med Cellcombs nye absorbent er at kantene er forseglede, noe som innebærer at den kan holde på væsken over en lengre periode. Dessuten elimineres risikoen for at kjemikaliene eller fibrene i absorbentens kjerne skal lekke ut, noe som kan skje med åpne kanter.

På denne måten økes mattryggheten for forbrukerne betydelig. Selskapet kan også lage en «food pad» der absorbsjonsmaterialet består av 100 prosent cellulose, noe som gir enda høyere mattrygghet.

Tror på aktiv absorbent
Cellcomb tror mest på den aktive absorbenten som kan forlenge holdbarheten med over 50 prosent for noen næringsmidler og samtidig reduserer transportkostnadene og forbruket av emballasjematerialer.
 
– Forskjellen på denne og en vanlig absorbent er at den inneholder aktive ingredienser. Væsken suges opp fra maten, reagerer med de aktive ingrediensene og utsondrer pakkegass suksessivt, sier Daniel Carlsson.

– På denne måten kan vi holde konsentrasjonen av gassen konstant, noe som gjør at matens holdbarhet forlenges.

 

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar