Smurfit Kappa tidlig ute med å ta til seg TNFD

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 24 januar 2024
OPPDATERT: 24 januar
Smurfit Kappa administrerende direktør, Tony Smurfit. Foto: Smurfit Kappa.

Smurfit Kappa har blitt et av de første selskapene som tok i bruk anbefalingene fra Taskforce on Nature-related Financial Disclosures (TNFD)*.

Dette kunngjorde gruppen på årsmøtet til World Economic Forum i Davos, Sveits, 16. januar. Smurfit Kappa planlegger å integrere TNFD-tilpassede fakta med sine økonomiske resultater innen 2025.

TNFD tar sikte på å gi et rammeverk for selskaper til å rapportere om naturrelaterte risikoer og muligheter, basert på prinsippene fastsatt av Task Force on Climate-relaterte finansiell informasjon.

Smurfit Kappa sa at vedtakelsen av disse anbefalingene understreker deres forpliktelse til å opprettholde bærekraft samtidig som naturen bevares og det biologiske mangfoldet forbedres.

Selskapet rapporterer sitt bærekraftsarbeid årlig via sin bærekraftsrapport, som er sikret av en tredjepart og inkluderer naturrelaterte mål knyttet til ledelsesinsentiver og konsernets finansieringskostnader. Tiltaket for å ta i bruk TNFD-anbefalingene representerer en forbedring av disse eksisterende rapporteringsmetodene.

– Vi er glade for å kunngjøre vår intensjon om å bli en tidlig bruker av TNFD, som er i tråd med vår pågående forpliktelse til å støtte en grønnere, blåere planet. Vår forpliktelse er å gjøre det rette, og å sikre en spenstig og bærekraftig fremtid for vår virksomhet, våre folk og planeten vår, sier Smurfit Kappa-sjef Tony Smurfit.

Som en del av Better Planet 2050-forpliktelsene har Smurfit som mål å oppnå netto nullutslipp innen 2050 og redusere utslippsintensiteten for fossilt brensel med 55 prosent innen 2030. De hevder å allerede ha oppnådd en 43,9 prosent reduksjon i utslippsintensiteten for fossilt brensel siden 2005.

*Hva er Taskforce on Nature-related Financial Disclosures?

Taskforce on Nature-related Finance Disclosures (TNFD) er et globalt initiativ med mål om å etablere et rammeverk som kan støtte virksomheter i å identifisere og håndtere naturrelaterte risikoer og muligheter og veilede virksomheter i hvordan disse risikoene skal rapporteres og følges opp.
TNFD har vakt stor internasjonal oppmerksomhet og utviklingen av rammeverket følges med stor interesse av bedrifter samt bank- og finansnæringen, basert på et eierskaps- og styringsperspektiv.

I prinsippet er alle sektorer og selskaper i noen grad berørt av TNFD, enten direkte eller gjennom påvirkning og/eller avhengigheter av naturressurser i deres verdikjede. Rapportering etter TNFD vil være frivillig, men utviklingen går for tiden mot stadig strengere krav. Den relaterte Task Force on Climate-Related Financial Disclosures (TCFD), utgitt i 2017, er nå obligatorisk i flere land.
Kilde: Ecogain

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Emballasjeforeningen inngår plastpartnerskap med myndighetene

Emballasjeforeningen er en av flere organisasjoner i næringslivet som inngår plastpartnerskap med Klima- og miljødepartementet.
– Vi håper så mange virksomheter som mulig ønsker å tilslutte seg avtalen
Design uten navn - 1

Coca-Colas flasker blir lettere og sparer 3 millioner tonn PET i Nord-Amerika

Coca-Cola Company har redesignet sine PET-flasker i det nordamerikanske markedet og reduserer dermed materialforbruket med 3 millioner tonn i 2025.
cocacolalettere

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa