Smurfit Kappa tidlig ute med å ta til seg TNFD

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 24 januar 2024
OPPDATERT: 24 januar
Smurfit Kappa administrerende direktør, Tony Smurfit. Foto: Smurfit Kappa.

Smurfit Kappa har blitt et av de første selskapene som tok i bruk anbefalingene fra Taskforce on Nature-related Financial Disclosures (TNFD)*.

Dette kunngjorde gruppen på årsmøtet til World Economic Forum i Davos, Sveits, 16. januar. Smurfit Kappa planlegger å integrere TNFD-tilpassede fakta med sine økonomiske resultater innen 2025.

TNFD tar sikte på å gi et rammeverk for selskaper til å rapportere om naturrelaterte risikoer og muligheter, basert på prinsippene fastsatt av Task Force on Climate-relaterte finansiell informasjon.

Smurfit Kappa sa at vedtakelsen av disse anbefalingene understreker deres forpliktelse til å opprettholde bærekraft samtidig som naturen bevares og det biologiske mangfoldet forbedres.

Selskapet rapporterer sitt bærekraftsarbeid årlig via sin bærekraftsrapport, som er sikret av en tredjepart og inkluderer naturrelaterte mål knyttet til ledelsesinsentiver og konsernets finansieringskostnader. Tiltaket for å ta i bruk TNFD-anbefalingene representerer en forbedring av disse eksisterende rapporteringsmetodene.

– Vi er glade for å kunngjøre vår intensjon om å bli en tidlig bruker av TNFD, som er i tråd med vår pågående forpliktelse til å støtte en grønnere, blåere planet. Vår forpliktelse er å gjøre det rette, og å sikre en spenstig og bærekraftig fremtid for vår virksomhet, våre folk og planeten vår, sier Smurfit Kappa-sjef Tony Smurfit.

Som en del av Better Planet 2050-forpliktelsene har Smurfit som mål å oppnå netto nullutslipp innen 2050 og redusere utslippsintensiteten for fossilt brensel med 55 prosent innen 2030. De hevder å allerede ha oppnådd en 43,9 prosent reduksjon i utslippsintensiteten for fossilt brensel siden 2005.

*Hva er Taskforce on Nature-related Financial Disclosures?

Taskforce on Nature-related Finance Disclosures (TNFD) er et globalt initiativ med mål om å etablere et rammeverk som kan støtte virksomheter i å identifisere og håndtere naturrelaterte risikoer og muligheter og veilede virksomheter i hvordan disse risikoene skal rapporteres og følges opp.
TNFD har vakt stor internasjonal oppmerksomhet og utviklingen av rammeverket følges med stor interesse av bedrifter samt bank- og finansnæringen, basert på et eierskaps- og styringsperspektiv.

I prinsippet er alle sektorer og selskaper i noen grad berørt av TNFD, enten direkte eller gjennom påvirkning og/eller avhengigheter av naturressurser i deres verdikjede. Rapportering etter TNFD vil være frivillig, men utviklingen går for tiden mot stadig strengere krav. Den relaterte Task Force on Climate-Related Financial Disclosures (TCFD), utgitt i 2017, er nå obligatorisk i flere land.
Kilde: Ecogain

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Pinlige budskap på plastposer for å avskrekke bruk

Vi kan ikke unnslippe den evige debatten om den potensielle innvirkningen av bæreposer av plast på miljøet. EU vil ikke at vi skal konsumere mer enn 40 per person per år og de nå fjernede høye avgiftene brakte forbruket i Sverige ned til godt under dette tallet. Kanskje dette eksemplet fra Canada er en måte å sikre at antallet holdes nede uten skatter eller avgifter? Og også med humor som instrument.
Pasar1x

Nye Ready2Cook aluminiumsbeholdere i "One Size Fits All"-konsept fra Plus Pack

Danske Plus Pack lanserer tre nye Ready2Cook aluminiumsbeholdere som gir fleksibilitet, effektivitet og resirkulerbarhet i matemballasje. Utformet med et "one size fits all"-konsept, er trauene fullt kompatible med eksisterende forseglingsverktøy som brukes av plastbrettprodusenter, noe som eliminerer behovet for nye maskiner og reduserer driftskostnadene.
R2C-one-size-fits-all-1920x1080-1

Ny serie PET-emballasjer med redusert materialforbruk

Plastemballasjeprodusenten Jokey har utviklet en ny serie PET-emballasje (JBJ) som sparer opptil femten prosent materiale. De er nå tilgjengelig i Tara Pacs sortiment.
pilljars_yellowx