Ungarske forbrukere med sans for sunn mat nyter godt av en ny serie med ferdigmat på grunn av smart emballasje og innovative salgskanaler.
Uten å måtte konkurrere med andre alternativer har produsenten Pure Food kapret et nytt marked med sin convenience-konsept for hurtigmat hos sunnhetsbevisste ungarere og i deres naboland.
Serie med ferdigmåltider
Med tilhold i Aszar 100 km vest for Budapest har selskapet lansert en serie med komplette måltider skreddersydd for ernæringsbehovet til sports- og helsebevisste kunder.
De har tatt markedet med storm gjennom salg direkte til kundene i trenings- og idrettsanlegg på kjølte automater og salgspunkter.
Pure Foods gründer Gergely Lunk er hjernen bak konseptet med å utvikle en serie med ferdigmat basert på 100 prosent naturlige ingredienser og som pakkes med krydder.
Lokale leverandører og ingen tilsetninger
Gjennom samarbeid med lokale leverandører av ferske sesongvarer og bruk av krydderblandinger har Pure Food utviklet en serie måltider uten tilsetninger. Maten inneholder ingen kunstige farger og har lite fett og salt.
Gergely Lunk sier at ideen til Pure Food kom fordi det var umulig å finne tidsbesparende ferdigmat som kunne innfri forventningene til smak og ernæringsverdi.
– Jeg er en aktiv og helsebevisst person, sier han. – Jeg vil gjerne lage min eget mat daglig som innfrir kravene til velvære og har god kvalitet. – Men noen ganger vil jeg ha noe lettvint som også er sunt og smaker godt. Og det kunne jeg ikke finne på markedet. Så jeg tenkte at hvis jeg ikke kan kjøpe det, så får jeg lage det.
Og dermed startet reisen
– Jeg var også bevisst på at markedet ville være travle mennesker som vil handle enkle, sunne måltider på nett eller der de bruker tiden sin, som treningssentre, i stedet for å måtte ta en omvei til en dagligvarebutikk.
Med dette utgangspunktet ville Gergely lage et kvalitetsprodukt med en emballasje som gir attraktiv presentasjon og gir maten lang holdbarhet. Oppdraget med å utvikle den rette løsningen gikk til Sealed Air.
– Vi ville bevare kvaliteten på ferdigmåltidet når det gjelder både smak og tekstur, samtidig som det skulle være lettvint. Vi måtte finne et emballasjematerial som kunne pasteuriseres og samtidig bevarte utseendet på forpakningen etter pasteuriseringen.
Pakkefilm med høy barriere
Valget falt på Sealed Air og emballasjen Cryovac Simple Steps som kan pasteuriseres med 10 prosent lavere temperatur og 45 prosent kortere tidsbruk. Dermed bevares farger, smak og næringsinnholdet i maten. Samtidig reduseres tidsbruk og kostnader ved produksjon.
– Pakkefilmen har høy barriere, og det er nøkkelen til at vi oppnår 30 dagers holdbarhet. Dette er en stor fordel for kunder som kjøper mat for hele uken på forhånd. Det gjør også at salg på treningssentrene er en lønnsom løsning som reduserer matsvinn for forbrukerne og utsalgsstedet.
– Emballasjen gir også en perfekt «skin-effekt» som forsterker den visuelle appellen for hvert måltid. Maten holder seg fersk lenger, og det er svært viktig å sikre mattryggheten på mat som ikke har preservative tilsetninger.
Emballasjen var svært viktig for suksessen
Sealed Air hjalp Pure Food med å bygge opp produksjonskapasitet i løpet av kort tid gjennom en partner, og dermed kunne produktet komme raskt på markedet.
– Sealed Airs kunnskap og erfaring har hjulpet oss å utvikle konseptet. Og uten Cryovac Simple Steps hadde ikke prosjektet slått an. Emballasjen var svært viktig for oss når det gjelder presentasjon, holdbarhet og matkvalitet. Den har også en betydelig bærekraftfordel.
– Ved å jobbe med lokale leverandører, reduseres distribusjonskostnadene. Emballasjen reduserer energiforbruket gjennom kortere pakketid og lavere temperatur i pasteuriseringen.
– Den hjelper også til å optimere plassbruken i kjøleskapene og under distribusjon.