Mills skifter ut svarte lokk for å øke materialgjenvinningen

PUBLISERT: 2 juni 2020
OPPDATERT: 26 januar

Mills har skiftet ut de svarte lokkene med burgunder.|Emilie Olderskog

Ved å endre fargen på lokket til grillmatemballasjen fra svart til burgunder, kan materialgjenvinningen av plast øke med om lag 20 tonn i året.

Også andre knapt nok merkbare endringer av matemballasjen vil kunne føre til at mye plast blir brukt på nytt i stedet for å bli brent og utnyttet som energi.

De automatiske sorteringsanleggene identifiserer ulike typer plast ved å lese tettheten i plasten, men noen har problemer med å identifisere plast som er «carbon black» uten refleksjon.

Konsekvensen er at brukt plast som kunne blitt smeltet om til plastpellets i stedet blir brent og utnyttet som energi. Dette fargeproblemet vet også matprodusenten Mills alt om nå.

Emilie Olderskog
Hadde dialog med ROAF

– Vi fikk vite om dette gjennom dialog med ROAF, Romerike avfallsforedling, forteller bærekraftsjef i Mills, Emilie Olderskog til Dagsavisen.

– Vi tok en gjennomgang av emballasjen vår, og det er flere ting vi har endret. Nå er Delikat potetsalat på vei ut til grillsesongen med plastlokk i mørk burgunder. Før var de svarte, forteller Olderskog.

Ifølge henne kan denne lille endringen føre til at cirka 20 tonn plast nå kan bli materialgjenvunnet årlig. Full effekt av dette vil først oppnås neste år, etter som Mills fortsatt har en del svarte plastlokk på lager, og de skal brukes opp først.

Både sauser og dressinger til Mills sitt søsterselskap i Sverige, har allerede fått nye røde lokk til erstatning for de svarte. Også Delikat sildebøtter har fått ny farge. De ble mørkeblå i fjor, og dermed er det ytterligere 3,6 tonn plast i året som nå kan bli materialgjenvunnet, får Dagsavisen opplyst

Nye plastetiketter

Mills gjennomførte også en annen endring i løpet av fjoråret.

– Plastflaskene våre med flytende margarin hadde en etikett laget av plastfilm, men denne ytterste plasten var av en annen type enn selve flasken. Konsekvensen var at disse flaskene ble brent i stedet for å bli gjenvunnet, forteller Olderskog.

– Nå har vi byttet materiale i plastetiketten, slik at den nå er av samme type som flasken. Effekten av det er større enn byttet av farge på lokkene til potetsalaten. Nå kan 153 tonn med flasker og 44 tonn med korker gjenvinnes årlig, svarer Olderskog.

Berømmer innsatsen

Arve Martinsen i Grønt Punkt Norge, berømmer innsatsen Mills har gjort for å øke gjenvinningen av plast, men selskapet er ikke alene om å tenke i nye emballasjebaner nå.

– 49 selskaper blant våre medlemmer, hadde pågående emballasjeprosjekter i 2019. 120 bedrifter deltar på samlingene vi arrangerer for å øke bruken av resirkulert plast, kutte unødvendig bruk av plast og designe emballasje som kan gjenvinnes, forteller han.

Dette er formalisert i det såkalte Plastløftet som Grønt Punkt Norge introduserte i januar i fjor.

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x