Skanem Stavanger utvikler seg i takt med markedet for etiketter

PUBLISERT: 17 desember 2019
OPPDATERT: 26 januar

Eirik Bergh, adm.dir i Skanem Stavanger.|Eirik Bergh, adm.direktør i Skanem Stavanger.

– Vi har valgt å ha fokus på resirkulerbare materialer og å satse på fornybare produkter for fremtiden, sier Eirik Bergh, adm. dir. i Skanem Stavanger.

Og når han sier produkter, mener han først og fremst etiketter, eller enda mer konkret: Selvklebende etiketter og Linerless-løsninger (sleeve) som Skanem var med å utvikle alt for 20 år siden.

– Men vi er mer enn etiketter. I gruppen tilbyr vi en stor bredde av ulike løsninger for dekorering av produkter som blant annet ulike løsninger for Flexibels og Wrap-around, forteller han.

Røtter fra 1905

Det tradisjonsrike norske selskapet har historie tilbake til 1905, da under navnet «Stavanger Blikktrykkeri og Maskinverksted». Navnet «Skanem» tok firmaet i 1973, da de ble en del av Pechiney Group. Dette navnet er en forkortelse for Skandinavisk Emballasje.

Nåværende eier Ole Rugland overtok aksjemajoriteten i 1986, og på denne tiden produserte selskapet metallemballasje for virksomheter over hele Norge. I 1991 ble Noblikk Sannem i Moss kjøpt opp, og i årene 1995-1998 ble danske Hydrocan og Nordisk Blikk en del av selskapet.

Senere avtok markedet for metallemballasje i norsk matindustri. Fra 2002 har eieren fokusert på vekst innen etikettproduksjon og tilstøtende løsninger gjennom oppkjøp og ny etablering i ulike land.

Nå etablert med 11 fabrikker i åtte land

I dag er selskapet tilstede med 11 fabrikker i åtte land, deriblant UK, Polen, Thailand, India og Kenya, i tillegg til de skandinaviske landene.

– Vi har et bredt fokus på alle industrier og satser ekstra i de landene vi er representert og har nasjonal produksjon, forklarer Eirik Bergh.

– Flere av våre store kunder setter klare mål for bærekraftige løsninger. Vi jobber tett med kundene på dette og deltar i ulike forbedringsprosjekter sammen med dem. Med en bred plattform av kunder og fabrikker i ulike land og kontinenter har vi også en unik mulighet til å bruke interne erfaringer på kryss i gruppen.

Se www.skanem.com for mer detaljer.

Les hele intervjuet med Eirik Bergh

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa