– Vi har valgt å ha fokus på resirkulerbare materialer og å satse på fornybare produkter for fremtiden, sier Eirik Bergh, adm. dir. i Skanem Stavanger.
Og når han sier produkter, mener han først og fremst etiketter, eller enda mer konkret: Selvklebende etiketter og Linerless-løsninger (sleeve) som Skanem var med å utvikle alt for 20 år siden.
– Men vi er mer enn etiketter. I gruppen tilbyr vi en stor bredde av ulike løsninger for dekorering av produkter som blant annet ulike løsninger for Flexibels og Wrap-around, forteller han.
Røtter fra 1905
Det tradisjonsrike norske selskapet har historie tilbake til 1905, da under navnet «Stavanger Blikktrykkeri og Maskinverksted». Navnet «Skanem» tok firmaet i 1973, da de ble en del av Pechiney Group. Dette navnet er en forkortelse for Skandinavisk Emballasje.
Nåværende eier Ole Rugland overtok aksjemajoriteten i 1986, og på denne tiden produserte selskapet metallemballasje for virksomheter over hele Norge. I 1991 ble Noblikk Sannem i Moss kjøpt opp, og i årene 1995-1998 ble danske Hydrocan og Nordisk Blikk en del av selskapet.
Senere avtok markedet for metallemballasje i norsk matindustri. Fra 2002 har eieren fokusert på vekst innen etikettproduksjon og tilstøtende løsninger gjennom oppkjøp og ny etablering i ulike land.
Nå etablert med 11 fabrikker i åtte land
I dag er selskapet tilstede med 11 fabrikker i åtte land, deriblant UK, Polen, Thailand, India og Kenya, i tillegg til de skandinaviske landene.
– Vi har et bredt fokus på alle industrier og satser ekstra i de landene vi er representert og har nasjonal produksjon, forklarer Eirik Bergh.
– Flere av våre store kunder setter klare mål for bærekraftige løsninger. Vi jobber tett med kundene på dette og deltar i ulike forbedringsprosjekter sammen med dem. Med en bred plattform av kunder og fabrikker i ulike land og kontinenter har vi også en unik mulighet til å bruke interne erfaringer på kryss i gruppen.
Se www.skanem.com for mer detaljer.