Sirkulærøkonomi til frokost hos Emballasjeforeningen

PUBLISERT: 17 desember 2017
OPPDATERT: 26 januar
|||

Årets julefrokost hos Emballasjeforeningen var viet siste nytt fra noen som jobber med å få den sirkulære økonomien til å gå rundt: Handelens miljøfond, Loop og Sirkel (tidligere Syklus).

Overgangen fra lineær til sirkulær økonomi går ikke av seg selv. Noen må gjøre den faktiske jobben, og å gjøre det riktig krever kunnskap. Og som kompetanseleder Yngve Krokann i Emballasjeforeningen sa innledningsvis: – Mange av dem som legger premissene, mangler kunnskap!

Handelens miljøforum
Eirik Oland i Grønt Punkt Norge startet julefrokostseminaret med å fortelle om Handelens miljøforum som er under etablering. Forumet skal forvalte vederlaget på 50 øre per plastpose som skal innkreves av produsent/importør av plastposer. Klima- og miljøminister Vidar Helgesen har akseptert ordningen.

– Vi har ingen avtale men en felles forståelse av at så lenge vi bidrar til å redusere bruken av plastbæreposer i Norge, er det greit, forklarte Eirik Oland, som er konstituert daglig leder i Handelens miljøforum.

Forumet har også fått et konstituert styre, og infrastrukturen bygges opp i disse dager. Etter planen skal forumet starte opp 1. mars 2018.

– Handelens miljøforum skal arbeide med å styrke plastgjenvinning, finansiere opprydning og støtte enkeltprosjekter. Det skal opprettes en fagkomite for hvert område, fortalte Oland.

Formidling av emballasjekunnskap er viktigere enn noen gang
Hildegunn Bull Iversen i Loop tok tak i problemfokuset som emballasje ofte blir utsatt for. – At emballasjen skal ta vare på produktet, kommer ikke godt nok fram, sa hun.

– Men noe av kritikken er berettiget. Når emballasjen ikke havner på riktig plass etter bruk, er det et problem. Rapporten fra strandryddedagen viser at 45 prosent av funnene er personlig forbruk. Av dette er 38 prosent emballasje, og 30 prosent er plast.

Loop ble startet av materialselskapene for å skape gode vaner for sortering av emballasje hos bedrifter og forbrukere. Organisasjonen har laget opplegg for barnehager og 4. klassinger for å skape gode holdninger i ung alder.

Loop har også laget filmen «En verden av emballasje», som viser hvordan smartere emballasje kan være bra for miljøet og redusere avfallsmengden. Filmen kan ses på www.miljoskole.no/video.
Loop er også med på relanseringen av Norske byggeklosser som kommer i 2018.

Høy gjenvinningsgrad på glassemballasje
I disse dager skifter Syklus navn til Sirkel, men arbeidsområdet er det samme: Å drive retur av glassemballasje i Norge. 95. 000 tonn glassemballasje samles inn i Norge hvert år, og det gir en returgrad på 93 prosent.

– Materialgjenvinning er en viktig del av sirkulærøkonomien. 100 prosent av det innsamlede glasset blir gjenvunnet, og det meste blir til ny glassemballasje. Etter at Moss Glassverk ble lagt ned, sendes returglasset ut av landet, fortalte Gunhild Solberg i Sirkel.

Noe av glasset som samles inn, blir til byggematerialet Glasopor, som består av 20 prosent glass og resten luft. En viktig årsak til den høye innsamlingsgraden for glass, skyldes trolig at 45 prosent av husholdningene har hjemmehenting av glass- og metallemballasje.

Også Sirkel er opptatt av kommunikasjon og samarbeid i verdikjeden.  – Vi har for eksempel et samarbeid med Santa Maria og Hadeland Glassverk for å vise at glassene til tacosausen gjenvinnes. Og vi har nylig laget 300 Norgesglass som skal brukes til kampanjer, forklarte Gunhild Solberg.

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl