Sirkulærøkonomi til frokost hos Emballasjeforeningen

PUBLISERT: 17 desember 2017
OPPDATERT: 26 januar
|||

Årets julefrokost hos Emballasjeforeningen var viet siste nytt fra noen som jobber med å få den sirkulære økonomien til å gå rundt: Handelens miljøfond, Loop og Sirkel (tidligere Syklus).

Overgangen fra lineær til sirkulær økonomi går ikke av seg selv. Noen må gjøre den faktiske jobben, og å gjøre det riktig krever kunnskap. Og som kompetanseleder Yngve Krokann i Emballasjeforeningen sa innledningsvis: – Mange av dem som legger premissene, mangler kunnskap!

Handelens miljøforum
Eirik Oland i Grønt Punkt Norge startet julefrokostseminaret med å fortelle om Handelens miljøforum som er under etablering. Forumet skal forvalte vederlaget på 50 øre per plastpose som skal innkreves av produsent/importør av plastposer. Klima- og miljøminister Vidar Helgesen har akseptert ordningen.

– Vi har ingen avtale men en felles forståelse av at så lenge vi bidrar til å redusere bruken av plastbæreposer i Norge, er det greit, forklarte Eirik Oland, som er konstituert daglig leder i Handelens miljøforum.

Forumet har også fått et konstituert styre, og infrastrukturen bygges opp i disse dager. Etter planen skal forumet starte opp 1. mars 2018.

– Handelens miljøforum skal arbeide med å styrke plastgjenvinning, finansiere opprydning og støtte enkeltprosjekter. Det skal opprettes en fagkomite for hvert område, fortalte Oland.

Formidling av emballasjekunnskap er viktigere enn noen gang
Hildegunn Bull Iversen i Loop tok tak i problemfokuset som emballasje ofte blir utsatt for. – At emballasjen skal ta vare på produktet, kommer ikke godt nok fram, sa hun.

– Men noe av kritikken er berettiget. Når emballasjen ikke havner på riktig plass etter bruk, er det et problem. Rapporten fra strandryddedagen viser at 45 prosent av funnene er personlig forbruk. Av dette er 38 prosent emballasje, og 30 prosent er plast.

Loop ble startet av materialselskapene for å skape gode vaner for sortering av emballasje hos bedrifter og forbrukere. Organisasjonen har laget opplegg for barnehager og 4. klassinger for å skape gode holdninger i ung alder.

Loop har også laget filmen «En verden av emballasje», som viser hvordan smartere emballasje kan være bra for miljøet og redusere avfallsmengden. Filmen kan ses på www.miljoskole.no/video.
Loop er også med på relanseringen av Norske byggeklosser som kommer i 2018.

Høy gjenvinningsgrad på glassemballasje
I disse dager skifter Syklus navn til Sirkel, men arbeidsområdet er det samme: Å drive retur av glassemballasje i Norge. 95. 000 tonn glassemballasje samles inn i Norge hvert år, og det gir en returgrad på 93 prosent.

– Materialgjenvinning er en viktig del av sirkulærøkonomien. 100 prosent av det innsamlede glasset blir gjenvunnet, og det meste blir til ny glassemballasje. Etter at Moss Glassverk ble lagt ned, sendes returglasset ut av landet, fortalte Gunhild Solberg i Sirkel.

Noe av glasset som samles inn, blir til byggematerialet Glasopor, som består av 20 prosent glass og resten luft. En viktig årsak til den høye innsamlingsgraden for glass, skyldes trolig at 45 prosent av husholdningene har hjemmehenting av glass- og metallemballasje.

Også Sirkel er opptatt av kommunikasjon og samarbeid i verdikjeden.  – Vi har for eksempel et samarbeid med Santa Maria og Hadeland Glassverk for å vise at glassene til tacosausen gjenvinnes. Og vi har nylig laget 300 Norgesglass som skal brukes til kampanjer, forklarte Gunhild Solberg.

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David