SINTEF-forskere vil realisere hyperloop i Norge

PUBLISERT: 14 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

I en hyperloop kan varer og mennesker transporteres gjennom rør i en hastgihet på 1200 km/t. SINTEF-forskere vil realisere konseptet i Norge.

– I Norge er vi eksperter på rørteknologi, fordi vi har en innovativ olje- og gassindustri som har jobbet tett med forskningsmiljøene. Det er et kjempefortrinn i hyperloop-sammenheng, sier Thor Myklebust i en artikkel på SINTEFs nettsider.

Kan bygges på rørteknologi fra sokkelen
Myklebust er seniorforsker, forretningsutvikler og hyperloop-entusiast i SINTEF, og var nylig på besøk hos Virgin Hyperloop-One i USA for å ta teknologien i øyensyn sammen med et knippe forskerkolleger.

– På norsk sokkel har vi faktisk dobbelt så mange meter med rør, som det er jernbanespor i Norge. Og disse har vi klart å både lage og deretter legge, drifte og vedlikeholde på et ugjestmildt og krevende sted – nemlig bunnen av havet, utdyper han.

I tillegg har vi, ulikt mange andre land, en svært god dialog mellom kunnskapsmiljøene og beslutningstakerne.

– Nå har SINTEF søkt om forskningsmidler til å utvikle et regelverk for hyperloop gjennom EU-programmet Horizon 2020. Får vi midler er vi klare til å innta førersetet i hyperloop-utviklingen, sier Myklebust.

Svever i 1200 km/t
Teknologien baserer seg på magnetisk levitasjon; at et objekt svever mellom to magnetiske poler. Dermed kan det fraktes helt friksjonsfritt inne i rør i hele 1200 km/t, noe som kan virke mer science-fiction enn det egentlig er.

– Teknologien er både billig og bra, og er i bruk allerede, som for eksempel i heissystemer, opplyser Myklebust.

Nå går utviklingen til større formater lynraskt. Det gjør at det haster med å få på plass et internasjonalt regelverk for utbyggingen. 

Trenger smart regelverk og smidige standarder
Myklebust trekker igjen fram jernbanen og tilblivelsen av jernbanenettverket som eksempel.: Alle ville i sin tid bygge nyvinningen jernbane, og alle bygde etter sitt system.

Dette resulterte i ulike sporbredder. Når svenske tog skal inn i Finland og omvendt, må togene fremdeles i dag utstyres med avansert system som flytter sporbredden til hjulene.

–Skal vi lykkes med å realisere ideen i praksis, må vi være raske med å få på plass smarte regelverk og smidige standarder. Et praktisk rettet hyperloop-konsept som alle potensielle aktører kan enes om, understreker Myklebust.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot