SIAL Paris, vinduet mot morgendagens matbransje

PUBLISERT: 29 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar

Rundt 10 prosent av alle innovasjoner på verdens matvaremarkeder er lansert på SIAL Paris siden messen startet opp for 54 år siden, hevder arrangøren. 

I år igjen tar den internasjonale fagmessen mål av seg til å bli det største fremtidslaboratoriet på Planeten Mat: Mange tusen nyheter vil bli presentert for eksperter fra alle verdens hjørner. Utstillere og besøkende vil rykke frem et skritt foran utviklingen – SIAL viser vei inn i fremtiden. 

Planeten Mats hemmeligheter 
Før en innovasjon er klar for markedene har ideen vært gjennom stadier av planlegging, prøving og feiling og serier av vitenskapelige tester. 

Ut av disse gåtefulle prosessene kommer til slutt det noen har drømt om, trodd på og arbeidet med, nemlig nye konsepter og produkter som i sin tur vil finne en naturlig plass på hyllene i forretninger og supermarkeder verden over. 

Hele prosessen vil komme til uttrykk i SIALs Future Lab, selve nervesenteret på messen. 

– Vi ønsket å ta et skritt videre fra SIALs tradisjonelle innovasjons-konkurranse, og forklare historien og forhistorien til nyskapningene på den internasjonale matvaresektoren», sier Nicolas Trentesaux, SIALs nettverksdirektør.  

Fremtidslaboratorium
#SIALFUTURELAB åpner et vindu mot fremtiden og blir en plattform der drøm og virkelighet smelter sammen. Området blir å finne like innenfor inngangen til Hall 6. 

#SIALFOODLAB blir forum for morgendagens utfordringer, for eksempel hvilke proteiner det blir påkrevet å utvikle og satse på for å kunne brødfø en verdensbefolkning på 8.6 milliarder mennesker i 2030. 

Noen går inn for kjøtt produsert med utgangspunkt i stamceller, mens andre ser for seg nye grønnsaker og andre vegetabilske løsninger. Utfordringene med å utvikle nye proteinkilder vil uansett gi støtet til mange banebrytende innovasjoner. 

Andre temaer på #SIALFOODLAB, er hvordan kunstig intelligens står i ferd med å revolusjonere matvarer og produksjon i årene som ligger foran oss.

Oppstartsfirmaer
#SIALRISINGSTARTUP er arena for innovative europeiske start-ups. Rundt 50 foretak i startfasen blir representert på messen, der det blir rettet søkelys på de forskjellige grunnideene, initiativtakernes visjoner, planer, produkter, metoder og andre utfordringer.

Deltakerne er valgt ut på basis av dristighet og nyskapende evner. I samarbeid med et nettverk av universiteter vil de få maksimal eksponering i sitt avgjørende stadium, nemlig lanseringen. 

#SIALRISINGSTARTUP blir Europas første forum for fremtidsanalyser øremerket for foretak i oppstartingsfasen. De nye aktørene får møte erfarne entreprenører, investorer, potensielle kunder og media. De utvalgte oppstartsbedriftene vil bli offentliggjort i juli. 

Virtuell virkelighet
#SIALVRAB er stedet der den virtuelle virkeligheten møter Planeten Mat. Dette er den tredje dimensjonen av Virtual Reality Lab. 

Her får deltakerne innsikt i hvordan den nye teknologien vil revolusjonere vår daglige diett, i restauranter, på arbeidsplassen og i hjemmene. #SIALVRLAB omfatter fire virtuelle reality-show. 

SIAL arrangeres på Paris Nord Villepinte 21.-25. oktober 2018. 

Sial i tall (2016)

* 7.020 utstillere, hvorav 85 prosent internasjonale – 109 land representert 
* Mer enn 155 700 besøkende, hvorav 70 prosent internasjonale fra 194 land 
* 2 188 innovative produkter
* 2.685 journalister

Les mer om messen her

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot