SIAL Paris, vinduet mot morgendagens matbransje

PUBLISERT: 29 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar

Rundt 10 prosent av alle innovasjoner på verdens matvaremarkeder er lansert på SIAL Paris siden messen startet opp for 54 år siden, hevder arrangøren. 

I år igjen tar den internasjonale fagmessen mål av seg til å bli det største fremtidslaboratoriet på Planeten Mat: Mange tusen nyheter vil bli presentert for eksperter fra alle verdens hjørner. Utstillere og besøkende vil rykke frem et skritt foran utviklingen – SIAL viser vei inn i fremtiden. 

Planeten Mats hemmeligheter 
Før en innovasjon er klar for markedene har ideen vært gjennom stadier av planlegging, prøving og feiling og serier av vitenskapelige tester. 

Ut av disse gåtefulle prosessene kommer til slutt det noen har drømt om, trodd på og arbeidet med, nemlig nye konsepter og produkter som i sin tur vil finne en naturlig plass på hyllene i forretninger og supermarkeder verden over. 

Hele prosessen vil komme til uttrykk i SIALs Future Lab, selve nervesenteret på messen. 

– Vi ønsket å ta et skritt videre fra SIALs tradisjonelle innovasjons-konkurranse, og forklare historien og forhistorien til nyskapningene på den internasjonale matvaresektoren», sier Nicolas Trentesaux, SIALs nettverksdirektør.  

Fremtidslaboratorium
#SIALFUTURELAB åpner et vindu mot fremtiden og blir en plattform der drøm og virkelighet smelter sammen. Området blir å finne like innenfor inngangen til Hall 6. 

#SIALFOODLAB blir forum for morgendagens utfordringer, for eksempel hvilke proteiner det blir påkrevet å utvikle og satse på for å kunne brødfø en verdensbefolkning på 8.6 milliarder mennesker i 2030. 

Noen går inn for kjøtt produsert med utgangspunkt i stamceller, mens andre ser for seg nye grønnsaker og andre vegetabilske løsninger. Utfordringene med å utvikle nye proteinkilder vil uansett gi støtet til mange banebrytende innovasjoner. 

Andre temaer på #SIALFOODLAB, er hvordan kunstig intelligens står i ferd med å revolusjonere matvarer og produksjon i årene som ligger foran oss.

Oppstartsfirmaer
#SIALRISINGSTARTUP er arena for innovative europeiske start-ups. Rundt 50 foretak i startfasen blir representert på messen, der det blir rettet søkelys på de forskjellige grunnideene, initiativtakernes visjoner, planer, produkter, metoder og andre utfordringer.

Deltakerne er valgt ut på basis av dristighet og nyskapende evner. I samarbeid med et nettverk av universiteter vil de få maksimal eksponering i sitt avgjørende stadium, nemlig lanseringen. 

#SIALRISINGSTARTUP blir Europas første forum for fremtidsanalyser øremerket for foretak i oppstartingsfasen. De nye aktørene får møte erfarne entreprenører, investorer, potensielle kunder og media. De utvalgte oppstartsbedriftene vil bli offentliggjort i juli. 

Virtuell virkelighet
#SIALVRAB er stedet der den virtuelle virkeligheten møter Planeten Mat. Dette er den tredje dimensjonen av Virtual Reality Lab. 

Her får deltakerne innsikt i hvordan den nye teknologien vil revolusjonere vår daglige diett, i restauranter, på arbeidsplassen og i hjemmene. #SIALVRLAB omfatter fire virtuelle reality-show. 

SIAL arrangeres på Paris Nord Villepinte 21.-25. oktober 2018. 

Sial i tall (2016)

* 7.020 utstillere, hvorav 85 prosent internasjonale – 109 land representert 
* Mer enn 155 700 besøkende, hvorav 70 prosent internasjonale fra 194 land 
* 2 188 innovative produkter
* 2.685 journalister

Les mer om messen her

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red