Sveitserne har begynt å pakke varene sine selv i butikken

PUBLISERT: 2 mars 2021
OPPDATERT: 26 januar

Migros i Sveits har større oppmerksomhet enn forventet på sine upakkede butikkvarer.

Etter en lengre testfase satser den største supermarkedkjeden i Sveits, Migros, på selvfylling av varer i butikken for å redusere plastmengden.

Tekst og bilde: Ragnvald Johansen, Sveits

Ordningen gjelder ikke bare diverse matvarer som nøtter, ris og nudler, men også vanlig såpe, vaskepulver og lignende over hele landet. Målet er å redusere plastemballasjemengden i butikkene. Det som til nå har vært et eksperiment i noen få avdelinger, ser dermed ut til å bli standard for giganten. «Hygienen er sikret», heter det.

Flergangsposer i bomull

For grunnæringsmidler som ris, deigvarer, linser, nøtter og lignende stiller Migros flergangsposer av bomull til disposisjon på spesialkonstruerte fyllestasjoner. Kunden kan selv dosere varene, veie dem og klebe på kassalappen. Inntil videre er det ikke lov å ta meg seg egne skåler (som Tupperware), men ifølge en talsmann for Migros er dette også et alternativ, som er oppe til vurdering.

– Etterspørselen i påfyllingsstasjonene er stor. De positive kundereaksjonene har iallfall overtruffet forventningene våre», uttaler en representant for varekjeden. I spørsmål om hygiene ser Migros ikke noe problem: «Påfyllingsstasjonene blir regelmessig rengjort og desinfisert. I tillegg kontrollerer vi mengden i beholderne regelmessig, heter det.

Upakket-salget begrenser seg ikke til «bare» næringsmidler. Også for vaske- og skyllemidler tester Migros et konsept, hvor kundene tar med seg tomme originalflasker hjemmefra til butikken, og sier at også dette er blitt positivt mottatt av testpersonene. En skanner «kjenner igjen» flasken og vet hvilket produkt det dreier seg om. Så fyller automaten den aktuelle mengden. Prisen blir den samme som for originalvaren. I første omgang blir to håndvaskmidler testet i to større supermarkeder.

Overgår forventningene

Migros sier at testene så langt har overtruffet forventningene: – Vårt omsetningsmål for seks måneder ble nådd allerede etter to og en halv uke.

Med denne løsningen følger Migros en trend som har vært tydelig i lang tid i Sveits. Her kan man kjøpe varer ikke bare på torget, men også i diverse småbutikker, som har spesialisert seg på løsningen med at kunden tar med seg poser og skåler selv.

Målet med hele denne nye trenden er å redusere plastavfallet. For fremdeles blir diverse matvarer – ofte bioprodukter – pakket i plast. Det heter seg at forbruket av slik emballasje resulterer i rundt 780.000 tonn plastavfall i landet årlig. Mesteparten av dette blir brent i avfallsanleggene eller sementverkene – bare en liten del blir resirkulert.

Ikke uventet hilser miljøorganisasjoner som Greenpeace slike tiltak hjertelig velkommen. Vareprodusentene, derimot, kan styre sin begeistring: Disse er i svært mange tilfeller henvist til nettopp emballasjen i spørsmål om reklame for det aktuelle produktet.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot