Sveitserne har begynt å pakke varene sine selv i butikken

PUBLISERT: 2 mars 2021
OPPDATERT: 26 januar

Migros i Sveits har større oppmerksomhet enn forventet på sine upakkede butikkvarer.

Etter en lengre testfase satser den største supermarkedkjeden i Sveits, Migros, på selvfylling av varer i butikken for å redusere plastmengden.

Tekst og bilde: Ragnvald Johansen, Sveits

Ordningen gjelder ikke bare diverse matvarer som nøtter, ris og nudler, men også vanlig såpe, vaskepulver og lignende over hele landet. Målet er å redusere plastemballasjemengden i butikkene. Det som til nå har vært et eksperiment i noen få avdelinger, ser dermed ut til å bli standard for giganten. «Hygienen er sikret», heter det.

Flergangsposer i bomull

For grunnæringsmidler som ris, deigvarer, linser, nøtter og lignende stiller Migros flergangsposer av bomull til disposisjon på spesialkonstruerte fyllestasjoner. Kunden kan selv dosere varene, veie dem og klebe på kassalappen. Inntil videre er det ikke lov å ta meg seg egne skåler (som Tupperware), men ifølge en talsmann for Migros er dette også et alternativ, som er oppe til vurdering.

– Etterspørselen i påfyllingsstasjonene er stor. De positive kundereaksjonene har iallfall overtruffet forventningene våre», uttaler en representant for varekjeden. I spørsmål om hygiene ser Migros ikke noe problem: «Påfyllingsstasjonene blir regelmessig rengjort og desinfisert. I tillegg kontrollerer vi mengden i beholderne regelmessig, heter det.

Upakket-salget begrenser seg ikke til «bare» næringsmidler. Også for vaske- og skyllemidler tester Migros et konsept, hvor kundene tar med seg tomme originalflasker hjemmefra til butikken, og sier at også dette er blitt positivt mottatt av testpersonene. En skanner «kjenner igjen» flasken og vet hvilket produkt det dreier seg om. Så fyller automaten den aktuelle mengden. Prisen blir den samme som for originalvaren. I første omgang blir to håndvaskmidler testet i to større supermarkeder.

Overgår forventningene

Migros sier at testene så langt har overtruffet forventningene: – Vårt omsetningsmål for seks måneder ble nådd allerede etter to og en halv uke.

Med denne løsningen følger Migros en trend som har vært tydelig i lang tid i Sveits. Her kan man kjøpe varer ikke bare på torget, men også i diverse småbutikker, som har spesialisert seg på løsningen med at kunden tar med seg poser og skåler selv.

Målet med hele denne nye trenden er å redusere plastavfallet. For fremdeles blir diverse matvarer – ofte bioprodukter – pakket i plast. Det heter seg at forbruket av slik emballasje resulterer i rundt 780.000 tonn plastavfall i landet årlig. Mesteparten av dette blir brent i avfallsanleggene eller sementverkene – bare en liten del blir resirkulert.

Ikke uventet hilser miljøorganisasjoner som Greenpeace slike tiltak hjertelig velkommen. Vareprodusentene, derimot, kan styre sin begeistring: Disse er i svært mange tilfeller henvist til nettopp emballasjen i spørsmål om reklame for det aktuelle produktet.

 

 

Les mer

World Packaging Organisation gir global stemme til emballasjeindustrien

Den nye presidenten for World Packaging Organization, Luciana Pellegrino, har tiltrådt – den første kvinnen i denne rollen i den globale organisasjonens historie. Her deler hun sin strategi og visjon med Lindy Hughson, sjefredaktør for det australske magasinet Packaging News.
Pellegrionx

Siste nytt fra bioplastindustrien presenteres i København 11. april

11. april arrangeres Nordic Bioplastic Conference 2024 i København, et arrangement som vil ta for seg innovasjoner innen biobaserte og biologisk nedbrytbare plastmaterialer.
Industriens-hus-1024x468-1

4. april samles den nordiske flexotrykkbransjen i Helsingør

4. april samles flexotrykkbransjen på Marienlyst Strandhotel like utenfor Helsingør. Absolute Flexo Future 2024 er organisert av det danske Flexo Forum og SweFlex.
marienlyst-2

CCL Industries åpner ny sleeveproduksjon

CCL Industries, en produsent av spesialetiketter, sikkerhets- og emballasjeløsninger, har offisielt åpnet sitt nye etikettsenter i Dornbirn, Østerrike, og fullfører flyttingen fra Hohenems, Tyskland.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Siste nytt

World Packaging Organisation gir global stemme til emballasjeindustrien

Den nye presidenten for World Packaging Organization, Luciana Pellegrino, har tiltrådt – den første kvinnen i denne rollen i den globale organisasjonens historie. Her deler hun sin strategi og visjon med Lindy Hughson, sjefredaktør for det australske magasinet Packaging News.
Pellegrionx

Siste nytt fra bioplastindustrien presenteres i København 11. april

11. april arrangeres Nordic Bioplastic Conference 2024 i København, et arrangement som vil ta for seg innovasjoner innen biobaserte og biologisk nedbrytbare plastmaterialer.
Industriens-hus-1024x468-1

4. april samles den nordiske flexotrykkbransjen i Helsingør

4. april samles flexotrykkbransjen på Marienlyst Strandhotel like utenfor Helsingør. Absolute Flexo Future 2024 er organisert av det danske Flexo Forum og SweFlex.
marienlyst-2

CCL Industries åpner ny sleeveproduksjon

CCL Industries, en produsent av spesialetiketter, sikkerhets- og emballasjeløsninger, har offisielt åpnet sitt nye etikettsenter i Dornbirn, Østerrike, og fullfører flyttingen fra Hohenems, Tyskland.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x