
Gjennom årene har det vært eksempler på både selvkjølende og selvoppvarmende emballasje, vanligvis når det gjelder drikkevarer. Teknologien har fungert, men det som ikke har fungert er kostnadene og ofte resirkulering. Nå dukker det opp en annen løsning, denne gangen for kjøling av innholdet.
Det er det britiske oppstartsselskapet deltaH som prøver å bringe Cool Can til markedet. Den gjør romtemperatur og varme drikker iskalde ved å trykke på knappen på bunnen. Boksen har vann i aluminiumsbunnen. Når brukerne trykker på knappen, blandes det med saltkomponentene innebygd i de doble veggene. Beholderen kjøles deretter ned nesten umiddelbart.
Selskapet sier at boksen, når den aktiveres, kan holde innholdet kjølt i opptil 45 minutter og kan senke temperaturen på drikkevarer fra tjueto til seks eller syv grader celsius. Vannet i bunnen er separert fra selve drikken inne i beholderen, slik at saltkomponentene som utløser kjøleprosessen ikke havner i drikken. For å la brukerne vite at den selvkjølende boksen er kul, er snøfnuggsymbolet på emballasjedesignet gjort blått med termokromatisk lakk.
Boksen er fullstendig resirkulerbar, ifølge selskapet. Designmessig har teamet hovedsakelig latt midten av boksen være fri for design, bortsett fra logoen. Dette lar merkevarene legge inn sine designs eller logoer. Deretter bidrar den svarte fargen på bunnen til at snøfnugget, som man ser inne i en arktisk blå sirkel, skiller seg ut.
Det er foreløpig ingen informasjon om hvor mye det vil koste å produsere boksen.







