Scanpack: Eksperter tar opp bærekraftig emballering 

PUBLISERT: 30 august 2018
OPPDATERT: 26 januar

||

Tim Sykes fra Packaging Europe er blant ekspertene som skal inspirere under seminarene om bærekraft og skal dele ut prisen Sustainability Award på Scanpack.

– Menneskets forbruk har en katastrofal innvirkning på miljøet, og emballasjen blir sett på som en stor del av problemet. Her må vi sørge for at emballasjen ikke ender opp som søppel i naturen, sier Tim Sykes.

Er det riktig å fjerne all plastemballasje?
På messen blir det foredrag av representanter fra store merkevareeiere som P&G, Johnson&Johnson og Carlsberg, med flere.

Det kan være spesielt interessant å høre Ian Schofield, Packaging Manager i den britiske dagligvarekjeden Iceland Foods, som nylig etablerte seg i Norge. Iceland Foods har begynt å fjerne plast i emballasje på egne merkevarer og har som mål at all plast skal være erstattet med papir- og fiberbasert emballasje innen 2023.

Emballasjeeksperten Jocelyn Ehret oppfordrer folk til å tenke litt bredere. Hun har gjennom hele sin karriere hjulpet store merkevareeiere med å utvikle bærekraftig emballasje og stiller spørsmål ved om det vireklig er riktig å fjerne alle typer plast.

Klimasmarte alternativer
– Klimasmarte alternativer er høyaktuelt for alle som produserer og bruker emballasje, sier Anna Lena Friberg, forretningsansvarlig for Scanpack.

– Derfor vill vi i år løfte dette temaet og gi publikum en opplevelse der ledende bransjeaktører forteller hvordan de jobber med bedre miljøløsninger.

Scanpack arrangeres 23.-26. oktober på Svenska Mässan i Göteborg.  Emballasjeforeningen er tilstede med egen stand og fungerer som koordinator og servicetorg for utstillerne i et område i C-hallen.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar