Packoorang er et nytt selskap med en ny ide: Netthandelsemballasje laget av resirkulert polyester med mål om å revolusjonere emballasjeverdenen.
– Vi har utviklet en løsning til e-handelen, en fleksibel emballasje som er lett og polstret som gjør at flere bransjer kan benytte seg av løsningen, forteller Natasha Abbas Jankovic med glød. Hun er den ene av de tre gründerne av selskapet Packoorang som så dagens lys i et nedstengt Oslo i april 2020.
Beskytter produktet uten bruk av ekstra fyll
Målet var å lage en emballasje der man slipper unødvendig fyll for å beskytte produktet, slik som bobleplast og lignende. – Med vår emballasje behøver bedrifter ikke engang å bruke teip. Vi gjorde også en pakkestest som viser at bedrifter kan spare i gjennomsnitt 30 sekunder på pakking.
– I tillegg er den sterk og tåler varer på inntil 20 kg, med mulighet for å brette og låse den rundt produktet slik at man ikke frakter luft
Hun forteller at Packoorang foretok en dropptest med en parfymeflaske fra cirka to meters høyde, uten annen beskyttelse enn den innebygde.
– Det gikk veldig bra, og flasken merket ikke til testen. I tillegg er emballasjen vannavstøtende.
Et sterkt team
Natasha Abbas Jankovic er den første av de tre gründerne av selskapet. Hun skryter av et sterkt team som består av Alvin Dammann som er barnebarnet til Erik Dammann, grunnleggeren av Fremtiden i våre hender.
Alvin Leer har sterkt fokus på bærekraftig produksjon, og har vært et veldig viktig tilskudd til teamet. Den andre medgründeren er Samuel Bigirimana, som er sterkt opptatt av å hjelpe den unge startupen til å kommunisere riktig gjennom hjemmeside og sosiale medier.
– Det vi har til felles, er at vi ønsker å redusere avfall forårsaket av emballasje, som tross alt er 1/3 av forsøplingen.
Patentert design

Natasha understreker at tilsvarende løsninger finnes på markedet, men at Packoorang skiller seg ut med sin patenterte design. Den ekstra beskyttelsen, som også er laget av resirkulert plast, bidrar til at alle typer produkter, som glass og elektronikk, kan sendes trygt uten ekstra polstring.
– Vår emballasje er blitt testet på anlegget til blant annet DHL og Postnord som begge kunne skryte av produktet.
Unødvendig emballasje i netthandel
– På veldig kort tid opplever vi svært positiv respons over hele verden. Vi er blitt kontaktet av mange store aktører som har bedt oss om å skreddersy løsninger til deres bransje.
Irritasjoner over emballasjemengden
Mens norsk dagligvarehandel har vært underlagt krav om å optimere og redusere luftmengden i emballasje, har netthandelen gått under radaren lenge.
Men mange har irritert seg over at man ofte mottar store esker med mye polstring, selv om man har kjøpt et lite produkt som allerede er emballert med forsikring fra leverandøren. Natasha og teamet får daglig bilde av frustrerte sluttbrukere som velger å bytte nettbutikk på grunn av mye unødvendig emballasje.
– Vi har beregnet at vår emballasje gir hele 81 prosent lavereCO2-avtrykk enn pappeske, samtidig som emballasjen sparer luft og plast, uten bruk av ekstra fyll.
– I vår beregning har vi ikke tatt med fyll og teip. Vi har altså mulighet til å hjelpe bedrifter å gå fra et høyt CO2-avtrykk til nullavtrykk med karbonnøytral emballasje.
Fire alternative størrelser
Emballasjen er tilgjengelig i ulike størrelser og produseres i Sør-Asia av en produsent som blant annet leverer til noen av de største merkevarene. – Vi har besøkt fabrikken og forsikret oss om at disse oppfyller alle våre krav, som blant annet velferd og bærekraftig produksjon.
Etter modell fra lastbærerbransjen, kan emballasjen kjøpes eller leies av Packoorang, som vasker og reparerer brukte bager, før de igjen sendes ut til kunden. Målet er å bruke «reverse logistics» og tomme biler på veiene til å frakte tilbake emballasjen.
– Vi garanterer at posene kan brukes 100 ganger, men materialet skal kunne tåle opptil 500 gangers bruk. Når det gjelder kapasitet kan vi produsere 1,5 millioner bager i uken. Her skiller vi oss også betydelig ut fra våre konkurrenter, både med CO2-avtrykket og produksjonskapasitet.
I 2021 har selskapet planlagt å gjennomføre et pilotprosjekt med 10-12 aktører, der konseptet kan testes ut. – Her har vi noen store aktører på interesselisten, både fra Norge og internasjonalt, og gleder oss til å gå ut med mer informasjon om piloten.

En slags panteordning
Packnews; – For å få til gjenbruk må altså bagene returneres til dere. Er det ikke en svakhet med systemet å få forbrukere til å gjøre det?
– Det har vi tenkt på og undersøkt, og vi ser for oss et slags pantesystem, der forbrukere får gevinster eller poeng som kan brukes i de butikkene som sender varer i Packoorang sin emballasje.
Leverandørene kan velge å eie poser eller inngå en «pay per use»-avtale med Packoorang.
Natasha forteller at bagene også kan leveres i thermo-variant, da det ofte kan være et problem at sminke og parfyme fryser ved lave temperaturer. Her er det flere fortvilte aktører som har tatt kontakt med Packoorang om en løsning.
Noe sier oss at Packoorang har utviklet et interessant produkt til rett tid. Det blir spennende å følge utviklingen videre.