Samarbeid om registrering av bruk av resirkulater i ny plast

PUBLISERT: 12 oktober 2020
OPPDATERT: 26 januar

– Effektiv infrastruktur er viktig for å registrere dataflyten ved bruk av resirkulert plast, sier Jordi de Vos, en av gründerne av Cirularise.

EuPC og Circularise Plastics samarbeider om å videreutvikle en digital plattform for registrering av bruken av resirkulater i ny plast i Europa.


Den europeiske foreningen for plastkonverterere, EuPC, har inngått et partnerskap med Circularise Plastic Group, som består av Covestro og Domo Chemimcals og Circularise. Formålet er samarbeid om utvikling av et verktøy for å overvåke bruken av resirkulert plast hos konvertere i Europa.

EUs plaststrategi

Gjennom EUs plaststrategi har EU-kommisjonen gitt et løfte om å øke bruken av resirkulert innhold med 10 millioner tonn innen 2025.
Som et tiltak for å kunne gjennomføre dette har Circularise Plastics Group lansert en åpen standard for bærekraft og transparens basert på Blockchain-teknologi og Zero-knowledge Proofs. EuPC har utviklet et verktøy for å registrere bruk av resirkulater i konverterernes egen produksjon.

Verktøyet kalles MORE (Monitoring Recyclates for Europe) og er ment å sikre vedvarende innsamling gjennom en felles tilnærming. Konverterernes bruk av resirkulater mates inn i MORE, som viser at volumene øker stabilt for hver måned.
Det er ventet at nye plastprodusenter vil bli med i systemet i årene som kommer.

Effektiv infrastruktur er viktig

-Med utviklingen av MORE-plattformen har EuPC vist hvor viktig det er å skape en effektiv infrastruktur for å registrere dataflyten ved bruk av resirkulert plast, sier Jordi de Vos, en av gründerne av Cirularise.

– Vi er glade for å kunne støtte denne utviklingen av vår teknologi og ser frem til dette samarbeidet.

Alexandre Dangis, administrerende direktør i den europeiske foreningen for plastkonverterere EuPC.

EuPC og Circularise har en felles strategi om å gjøre materialflyten mer gjennomsiktig, samtidig som man ivaretar personvern og konfidensialitet. Som en utvidelse av samarbeidet har signatarene blitt enige om å utvikle et digitalt verktøy for å måle den europeiske bruken av resirkulert plast.
Samtidig vil de teste om «Open Standard for Sustainability and Transparency» kan brukes til dette.

– Vi ser økt bruk av ny teknologi som Blockchain, og vi undersøker om bruk av slik teknologi i vårt overvåkingssystem kan gjøre MORE-plattformen egnet for fremtiden, sier Alexandre Dangis, Administrerende direktør i EuPC.

– Circularise har teknologien og den samme visjonen som oss. Vi ser frem til å samarbeide om å utvikle verktøyet for å måle bruken av resirkulater.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar