Før gikk det i søpla, nå blir etikettavfallet resirkulert

PUBLISERT: 2 februar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Avfallet samles inn og lagres i store contianere.|Salatmestern skal samle opp bakpapiret fra etikettene for gjenvinning.|Avfalllet samles i store containere som hentes en gang i året.||

Flere tonn restavfall fra etiketteringen gikk før rett i søpla. Nå går det til resirkulering, takket være et unikt samarbeid med materialleverandøren.

Salatmestern ble med på dette fordi de ønsker å være en grønn bedrift.

Ellco Etikett har vært leverandør av etiketter til Salatmestern i en årrekke. Det har blitt mange fine etiketter, men, dessverre, også tonnevis av restavfall.

– For en tid tilbake valgte vi derfor å vise den velkjente matvareprodusenten veien til en grønnere håndtering av etikettavfallet, forteller daglig leder Christian Egedius i Ellco Etikett.

En av verdens største produsenter av etikettlaminat, UPM Raflatac, skulle utvide sin returordning for etikett-bakpapir til Norge. Salatmesteren ble tipset, og slo til sporenstreks.

– Vi ble med på dette fordi vi ønsker å være en grønn bedrift. Målsetningen er å bli miljøsertifisert. Vi er blant annet nøye med å gjøre innkjøp som er bærekraftige, og kildesortering er på plass, forteller Svein Trudvold, innkjøpsleder i Salatmestern.

Verdensomspennende miljøutfordring
Bakpapiret samles inn og lagres i store pappbeholdere.

For å bli med i UPM Raflatacs returordning, måtte Salatmestern utvide kildesorteringen sin til å omfatt en ny variant: Bakpapiret som er igjen etter at selve etikettene har blitt påklistret deres mangfoldige matvareprodukter.

UPM Raflatac kaller ordningen for RafCycle. I Europa alene henter selskapet inn rundt 10 000 tonn med silikonpapir for resirkulering årlig. Mesteparten av bakpapiret fra etikettforbruk går i dag imidlertid til forbrenning som restavfall, eller havner på søppelfyllinger. Bare en brøkdel resirkuleres.

Samles opp i egne beholdere

Hos Salatmestern tar de utfordringen på alvor, og samler samvittighetsfullt alt av silikonpapir i egne beholdere. Trudvold kan vise til tallfestede resultater.

– I 2020 samlet vi opp over åtte tonn bakpapir, som nå har gått rett til resirkulering, og ikke til forbrenning. Bakpapiret lagres i store palleesker i tiden mellom UPM Raflatacs halvårlige opphentinger. Ordningen krever med andre ord litt lagringsplass, men fordelene veier opp for ulempene mener Trudvold.

Lønnsom bærekraft

Jeanette Ericsson, sales manager for UPM Raflatac i Norge og Sverige, forteller at selskapet har utviklet resirkuleringstjenesten sin over de siste 10 årene.

Å gjøre om avfall til en ressurs er et must i sirkulær økonomi, og en viktig del av vår tilnærming til bærekraft. Avfall fra etikettering gis nå et nytt liv som for eksempel ansiktsservietter, magasinpapir og komposittmateriale, beskriver Ericsson.

Containerne hentes av UPM Raflatac to ganger i året.

Ofte hevdes det at miljøvennlige og bærekraftige løsninger er dyrere enn alternativet. Noen ganger stemmer det, men ikke når det gjelder UPM RafCycle. Salatmestern betaler opp mot 2000 kr per tonn for å kvitte seg med restavfall, mens returen av bakpapiret til UPM Raflatac koster langt mindre, rundt 300 kr per tonn.

– Dette er uansett et veldig godt steg i riktig retning for alt vi holder på med når det gjelder miljømål for tiden. At det er økonomisk lønnsomt i tillegg er veldig hyggelig, avslutter innkjøpsleder Svein Trudvold.

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red