Før gikk det i søpla, nå blir etikettavfallet resirkulert

PUBLISERT: 2 februar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Avfallet samles inn og lagres i store contianere.|Salatmestern skal samle opp bakpapiret fra etikettene for gjenvinning.|Avfalllet samles i store containere som hentes en gang i året.||

Flere tonn restavfall fra etiketteringen gikk før rett i søpla. Nå går det til resirkulering, takket være et unikt samarbeid med materialleverandøren.

Salatmestern ble med på dette fordi de ønsker å være en grønn bedrift.

Ellco Etikett har vært leverandør av etiketter til Salatmestern i en årrekke. Det har blitt mange fine etiketter, men, dessverre, også tonnevis av restavfall.

– For en tid tilbake valgte vi derfor å vise den velkjente matvareprodusenten veien til en grønnere håndtering av etikettavfallet, forteller daglig leder Christian Egedius i Ellco Etikett.

En av verdens største produsenter av etikettlaminat, UPM Raflatac, skulle utvide sin returordning for etikett-bakpapir til Norge. Salatmesteren ble tipset, og slo til sporenstreks.

– Vi ble med på dette fordi vi ønsker å være en grønn bedrift. Målsetningen er å bli miljøsertifisert. Vi er blant annet nøye med å gjøre innkjøp som er bærekraftige, og kildesortering er på plass, forteller Svein Trudvold, innkjøpsleder i Salatmestern.

Verdensomspennende miljøutfordring
Bakpapiret samles inn og lagres i store pappbeholdere.

For å bli med i UPM Raflatacs returordning, måtte Salatmestern utvide kildesorteringen sin til å omfatt en ny variant: Bakpapiret som er igjen etter at selve etikettene har blitt påklistret deres mangfoldige matvareprodukter.

UPM Raflatac kaller ordningen for RafCycle. I Europa alene henter selskapet inn rundt 10 000 tonn med silikonpapir for resirkulering årlig. Mesteparten av bakpapiret fra etikettforbruk går i dag imidlertid til forbrenning som restavfall, eller havner på søppelfyllinger. Bare en brøkdel resirkuleres.

Samles opp i egne beholdere

Hos Salatmestern tar de utfordringen på alvor, og samler samvittighetsfullt alt av silikonpapir i egne beholdere. Trudvold kan vise til tallfestede resultater.

– I 2020 samlet vi opp over åtte tonn bakpapir, som nå har gått rett til resirkulering, og ikke til forbrenning. Bakpapiret lagres i store palleesker i tiden mellom UPM Raflatacs halvårlige opphentinger. Ordningen krever med andre ord litt lagringsplass, men fordelene veier opp for ulempene mener Trudvold.

Lønnsom bærekraft

Jeanette Ericsson, sales manager for UPM Raflatac i Norge og Sverige, forteller at selskapet har utviklet resirkuleringstjenesten sin over de siste 10 årene.

Å gjøre om avfall til en ressurs er et must i sirkulær økonomi, og en viktig del av vår tilnærming til bærekraft. Avfall fra etikettering gis nå et nytt liv som for eksempel ansiktsservietter, magasinpapir og komposittmateriale, beskriver Ericsson.

Containerne hentes av UPM Raflatac to ganger i året.

Ofte hevdes det at miljøvennlige og bærekraftige løsninger er dyrere enn alternativet. Noen ganger stemmer det, men ikke når det gjelder UPM RafCycle. Salatmestern betaler opp mot 2000 kr per tonn for å kvitte seg med restavfall, mens returen av bakpapiret til UPM Raflatac koster langt mindre, rundt 300 kr per tonn.

– Dette er uansett et veldig godt steg i riktig retning for alt vi holder på med når det gjelder miljømål for tiden. At det er økonomisk lønnsomt i tillegg er veldig hyggelig, avslutter innkjøpsleder Svein Trudvold.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar