Salget av pakket salat har i det siste året økt med 8 prosent i USA, mens salatretter vokste med hele 31 prosent, ifølge ferske tall fra Nielsen.
Blandede salater, som også er det største segmentet, gikk ned med 1 prosent i samme periode. Omsetningen for salater er på 3,7 milliarder USD.
Forbrukerne etterspør sunn mat
– Mens grossistene kan se en økning i salgsinntektene på 1 prosent over de siste 52 ukene, er det salatretter som stjeler oppmerksomheten, skriver Nielsen på sine nettsider.
– Komplette salatretter vokser aller mest i dette segmentet med et salg på 950 millioner USD, en økning på 31 prosent. Pakkede salater som inkluderer protein-holdig mat er en annen mulighet for handelen, siden 61 prosent av forbrukerne ser etter mat med høyt protein-innhold.
– Forbrukerne etterspør sunne måltider, og pakkede salater kan hjelpe dem til spise mer helsebringende mat.