Smurfit Kappas TopClip-løsning lanseres på markedet av ølbryggeriet Royal Grolsch. TopClip er et fiberbasert alternativ til plastkrympefilm på multipacks.
Grolsch er en del av den globale næringsmiddel- og drikkegiganten Asahi, som eier en rekke varemerker som Peroni, Asahi, Mountain Dew og Schweppes tonic water.
TopClip falt i smak hos Grolsch, siden produktet eliminerer behovet for engangsplast og er 100 prosent fornybart, gjenvinnbart og biologisk nedbrytbart. Ved å erstatte krympefilm med TopClip i Nederland, reduserer Grolsch sitt plastforbruk med 100 tonn per år. Det tilsvarer fire millioner plastposer. Endringen inngår i bryggeriets mål om nullutslipp.
Beskytter mot kontaminering og gir mulighet for branding
TopClip dekker hele oversiden på multipakninger og beskytter derfor mot kontaminering og gir utmerket forbrukerhåndtering og brandingsmuligheter.
Joost Nawijn, spesialist i emballasjeutvikling i Grolsch, gleder seg til å markedsføre den nye emballasjen.
– En uavhengig livssyklusanalyser viser at vi ved å bytte ut den eksisterende krympefilmen rundt boksene med den nye TopClip-emballasjen, reduserer CO2-utslippene med 36 prosent sammenlignet med ny plastkrympefilm og 16 prosent sammenlignet med gjenvunnet plastkrympefilm.
– Til og med de totale miljøkostnadene halveres, sier han.
Arco Berkenbosch, innovasjons- og utviklingssjef i Smurfit Kappa er også spent på forbrukernes reaksjon på den nye løsningen.
– Vi har opplevd stor interesse siden vi lanserte TopClip på Smurfit Kappas globale Better Planet Packaging Day i november 2019, sier han.