Royal Grolsch tar i bruk TopClip fra Smurfit Kappa på sixpack

PUBLISERT: 13 mars 2020
OPPDATERT: 26 januar

Multipack-løsning i bølgepapp erstatter plast.

Smurfit Kappas TopClip-løsning lanseres på markedet av ølbryggeriet Royal Grolsch. TopClip er et fiberbasert alternativ til plastkrympefilm på multipacks.

Grolsch er en del av den globale næringsmiddel- og drikkegiganten Asahi, som eier en rekke varemerker som Peroni, Asahi, Mountain Dew og Schweppes tonic water.

TopClip falt i smak hos Grolsch, siden produktet eliminerer behovet for engangsplast og er 100 prosent fornybart, gjenvinnbart og biologisk nedbrytbart. Ved å erstatte krympefilm med TopClip i Nederland, reduserer Grolsch sitt plastforbruk med 100 tonn per år. Det tilsvarer fire millioner plastposer. Endringen inngår i bryggeriets mål om nullutslipp.

Beskytter mot kontaminering og gir mulighet for branding

TopClip dekker hele oversiden på multipakninger og beskytter derfor mot kontaminering og gir utmerket forbrukerhåndtering og brandingsmuligheter.

Joost Nawijn, spesialist i emballasjeutvikling i Grolsch, gleder seg til å markedsføre den nye emballasjen.

– En uavhengig livssyklusanalyser viser at vi ved å bytte ut den eksisterende krympefilmen rundt boksene med den nye TopClip-emballasjen, reduserer CO2-utslippene med 36 prosent sammenlignet med ny plastkrympefilm og 16 prosent sammenlignet med gjenvunnet plastkrympefilm.

– Til og med de totale miljøkostnadene halveres, sier han.

Arco Berkenbosch, innovasjons- og utviklingssjef i Smurfit Kappa er også spent på forbrukernes reaksjon på den nye løsningen.
– Vi har opplevd stor interesse siden vi lanserte TopClip på Smurfit Kappas globale Better Planet Packaging Day i november 2019, sier han.

Les mer

Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

I England har flere av de store matvarekjedene begynt å endre måten å pakke inn kjøttdeig. Et eksempel er Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten som sparte miljøet både for plast, hadde løsning for resirkulering og reduserte transportutslipp.
Iceland

Rapporter fra Returkartonglotteriet

Selv om 7 av 10 nordmenn kjenner til Returkartonglotteriet, er det fortsatt bare 2 av 10 som pleier å delta. Det er likevel mange flere enn i fjor.
gunnar-moen

Ny fiberflaske presentert i Davos

I forbindelse med årets World Economic Forum i Davos benyttet det amerikanske selskapet NBCo muligheten til å presentere sin løsning av fiberbasert flaske. Den skal være opptil 99 prosent resirkulerbar og skal brytes ned i naturlige miljøer. Barriereproblemene skal også vært løst, noe som er bemerkelsesverdig.
NBCo

Dow skjærer bort 1 500 årsverk globalt

Dow har annonsert planer om å kutte arbeidsstyrken med 1500 jobber globalt som en del av en plan for å levere 1 milliard dollar i kostnadsbesparelser per år. Planen inkluderer også en reduksjon på 500-700 millioner dollar i direkte kostnader, primært fokusert på kjøpte tjenester og tredjeparts kontraktsarbeid.
Dow-HQ-main_ix

Siste nytt

Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

I England har flere av de store matvarekjedene begynt å endre måten å pakke inn kjøttdeig. Et eksempel er Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten som sparte miljøet både for plast, hadde løsning for resirkulering og reduserte transportutslipp.
Iceland

Rapporter fra Returkartonglotteriet

Selv om 7 av 10 nordmenn kjenner til Returkartonglotteriet, er det fortsatt bare 2 av 10 som pleier å delta. Det er likevel mange flere enn i fjor.
gunnar-moen

Ny fiberflaske presentert i Davos

I forbindelse med årets World Economic Forum i Davos benyttet det amerikanske selskapet NBCo muligheten til å presentere sin løsning av fiberbasert flaske. Den skal være opptil 99 prosent resirkulerbar og skal brytes ned i naturlige miljøer. Barriereproblemene skal også vært løst, noe som er bemerkelsesverdig.
NBCo

Dow skjærer bort 1 500 årsverk globalt

Dow har annonsert planer om å kutte arbeidsstyrken med 1500 jobber globalt som en del av en plan for å levere 1 milliard dollar i kostnadsbesparelser per år. Planen inkluderer også en reduksjon på 500-700 millioner dollar i direkte kostnader, primært fokusert på kjøpte tjenester og tredjeparts kontraktsarbeid.
Dow-HQ-main_ix