På robotmessen R24 i Odense, Danmark, kunne du få et bredt innblikk i roboters muligheter i moderne produksjon.
Med fysiske roboter som kan alt, fra å skanne pasientenes lemmer i legekonsultasjonen til feltroboter som kan skanne jordsmonnet og dosere gjødselen nøyaktig mens den går, var det mye å la seg inspirere av.
Packnews var på jakt etter standardløsninger som pekte i retning av løsninger for skilt-, print- og emballasjebransjen. Det var ikke mange som direkte henvendte seg til disse segmentene på messen, men de var der hvis man spurte litt.
Til nå har roboter vært forbeholdt de større selskapene, men det ser ut til å endre seg.
Man må nesten alltid tilpasse for å få den optimale løsningen
Søren Kloster, salgsdirektør fra robotselskapet Kjærgaard, forteller at de faktisk har installert ganske mange roboter i den grafiske verden, bl.a. hos emballasjefirmaet Envases i Odense (trykk på metallbokser). Her handler det mest om end-of-the-line håndtering, hvor de ferdige trykte metallplatene skal settes sammen og distribueres for videre bearbeiding.
Han forteller videre at de har vært på innledende møter med flere interesserte grafiske bedrifter, men at de ofte etterspør kompliserte løsninger som vil kreve store interne endringer for å fungere. Etter hans syn vil mange ha godt av å introdusere roboter i litt enklere funksjoner for å kunne utvide senere når de har bygget opp litt mer erfaring.
Kjærgaards roboter på utstillingen drev hovedsakelig med å flytte esker og pakke frem og tilbake mellom paller og produksjonslinjer.
Mange roboter er logistikkroboter
MIR (Mobile Industrial Robots) utvikler transportroboter som for eksempel egner seg spesielt godt til å flytte papir rundt på trykkerier. Salgsdirektør Jesper Sonne forteller at de har mange roboter kjørende rundt på store trykkerier i Europa. De settes spesielt inn når papiret kommer til trykkeriet, når det bringes fra lager til produksjon og/eller når det dreier seg om avfallshåndtering.
Han ser på utfordringen for trykkerier som mangesidig:
– På den ene siden er det ingen grunn til å bruke dyr arbeidskraft på trivielle oppgaver. Vi kan effektivisere bedriftene ved å utnytte ressursene der de gjør mest nytte. I tillegg kommer hele problemet med å tiltrekke seg yngre mennesker til bransjen. Det er mer attraktivt å ha ansvaret for logistikken eller robotflåten enn å skyve paller rundt, så det handler også om å tilby noen interessante jobbmuligheter, sier Jesper Sonne.
Når det fortsatt er begrenset spredning av roboter i skilt- og trykkeribransjen, skyldes det konservatisme, sier han. For mange er ikke villige til å gå over denne terskelen hvis det betyr å tilpasse seg teknologien. Å måtte endre noe eksisterende for å oppnå nye fordeler kan være et hinder.
Universal Robots er rettet mot SMB-segmentet
Universal Robots (UR) har en strategi om å utvikle roboter for SMB-bedrifter. Dette er typisk mindre roboter som kan sameksistere med mennesker uten å måtte være inngjerdet. Denne typen cobots (samarbeidsroboter) har sikkerhetssystemer som gjør at de stopper ved den minste berøring og kan utstyres med ekstra sikringer som for eksempel gjør at de jobber saktere dersom du beveger deg innenfor en viss radius fra roboten.
I den grafiske verden kjenner vi UR sine roboter fra RobotFactory (som er et søsterselskap til Zünd Scandinavia) og som leverer roboter for lasting og lossing på Zünd skjærebord. MBOs Cobo-Stack, som er ment å plassere for eksempel trykte bokblokker på en pall, er også basert på URs roboter. En av de åpenbare fordelene med disse robotene er at de relativt enkelt kan flyttes rundt, og dermed utplasseres der det gir mest mening den dagen.
UR handler stort sett bare gjennom partnere som har bransjespesifikke forbindelser som RobotFactory eller MBO. Så spredningen til andre felt innen grafisk avhenger av at de finner slike partnere. I dag samarbeider de med ca. 400 partnere.
Sune M. Bertelsen, landssjef i UR, sier:
– Det handler mye om å se og forstå den konkrete problemstillingen. Og der må du ha god bransjekunnskap. Vi hadde en sak for et fresefirma der en ansatt sto og la arbeidsstykker inn i fresen og tok dem ut når de var ferdige. Effektiviteten til maskinen var rundt 60 %. Ved å erstatte den personen med en robot, kan effektiviteten bli over 80 % fordi roboten er 100 % dedikert oppgaven til enhver tid. Dette er den typen små, men avgjørende endringer som våre løsninger tilbyr.
Sune M. Bertelsen ser på deres egen løsning som et bevis på at robotikk vil bevege seg ned og bli interessant for flere SMB-bedrifter. Det som er avgjørende er om det er bedrifter og fremtidige samarbeidspartnere som kan finne utviklingsmulighetene som de ulike næringene inneholder. For tiden har mange øynene opp for legemiddelindustrien, men de grafiske selskapene vil i kraft av sin høye digitaliseringsgrad kunne utnytte robotteknologi langt mer enn de gjør i dag.