Ricoh går nye veier i jakten på emballasjesegmentet

Foto: Søren Winsløw/Pressebilde
PUBLISERT: 11 mai 2023
OPPDATERT: 16 mai
Philippe Wolff fra Ricoh viser hvor liten termoprinteren er, noe som også gjør at den kan integreres i de fleste fyllemaskiner. Foto: Søren Winsløw.

Noe overraskende hadde Ricoh, som i denne sammenhengen er mest kjent for sine high-end toner- og inkjet-baserte printteknologier, valgt å stille ut to helt nye produkter på Interpack-messen.

Philippe Wolff, som er ansvarlig for bærekraftige forretningsløsninger hos Ricoh, snakket entusiastisk om deres nye On Demand Direct Packaging Printing-løsning, som gir mulighet for å printe direkte på emballasjen i samme prosess som emballasjen fylles.

Det er en termoprinterløsning hvor printhodet kan monteres i en påfyllingslinje og hvor printet kan individualiseres for hver enkelt pakke. At det er termotrykk gjør at det ikke er noe fargebånd eller fargekassetter å holde styr på. Ikke noe som trengs å endres og dermed stoppe den kritiske matproduksjonen.

Egenutviklet termisk blekk

Teknologien er ment å brukes på ferskvarer pakket i gjennomsiktige folier, hvor du skal kunne se innholdet (pålegg, ost, kjøtt og frukt). Folien påtrykkes ofte et merkenavn/logo og spotfarger før påfyllingsprosessen. I den forbindelse påtrykkes Ricohs egenutviklede halvtransparente hvitfarge. Det er denne fargen som aktiveres av termohodet i påfyllingsmaskinen.

Ifølge Philippe Wolff vil teknologien eliminere behovet for etiketter i den type matvarelinje, noe som vil senke de totale kostnadene. I tillegg hevder han at utskriftskvaliteten økes med bl.a. strekkoder, da oppløsningen er høy og kontrasten stor.

Det er en monokrom teknologi og kan derfor kun skrive ut i sort, men siden det nettopp er rettet mot informasjon, sporbarhet og enkle logoer, ser Philippe Wolff ingen utfordring i dette.

Seven-Eleven tar teknologien i bruk

Philippe Wolff forteller at SevenEleven i Japan bruker denne teknologien til sine ulike salater, med informasjon så som ingredienser trykt direkte på salatpakkene. Vanligvis angir en papiretikett festet til bunnen av pakken ingrediensene.

Seven-Eleven i Japan har allerede tatt i bruk Ricohs utskriftsteknologi på salatbrettene deres. Logoen og den halvtransparente hvitfargen er forhåndsprintet på et trykkeri. Den sorte fargen varmes opp under fylling og kan varieres fra brett til brett. Foto: Pressebilde.

Ricohs teknologi eliminerer slike papiretiketter, noe som bidrar til å redusere miljøbelastningen, sier Philippe Wolff. I tillegg forbedres synligheten av matvarer og allergeninformasjon betraktelig ved å flytte nødvendig informasjon fra bunnen til toppen. I produksjonsprosessen eliminerer det også bruken av papiretiketter og utskifting av for eksempel bånd, noe som forbedrer produktiviteten på en lang rekke områder i detaljhandelen og distribusjonsindustrien.

Nytt foliebrettmateriale

At Ricoh er et konsern med mange kompetanser sees også ved at de har utviklet et nytt PLA-materiale for næringsmiddelindustrien. PLA er en bioplast som kan produseres uten bruk av olje og på basis av for eksempel maisstivelse, noe som gjør den biologisk nedbrytbar (i følge bl.a. Wikipedia).

Ricohs proprietære foliebrettmateriale PLAIR kommer i ruller og kan enkelt termoformes til brett for for eksempel ferdiglagde måltider. Foto: Søren Winsløw

Ricohs nye produkt – PLAIR – er en oppskummet PLA som egner seg spesielt godt til ferske matvarer. Sammenlignet med lignende produkter (f.eks. isopor og HIPS) har PLAIR en sterkere varmeisolasjon, kan brukes i mikrobølgeovn og er derfor biologisk nedbrytbar, sier Philippe Wolff.

Produktet er ekstremt lett i vekt og veldig enkelt å termoforme.

 

 

 

Les mer

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Vesentlig mindre CO2-utslipp når fossil plast er erstattet med bioplast

En studie som er utført av forskere fra Kina, Storbritannia og Sveits, viser at det skjer betydelig lavere utslipp av karbondioksid når fossil plast erstattes med nedbrytbar bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
Global warming concept

Flesker til med farger, typografi og illustrasjoner for vegansk bacon

Det franske oppstartsselskapet La Vie etterstreber å tilby det beste plantebaserte baconet på markedet. Ved hjelp av typografi, farger og illustrasjoner har byrået Everland meislet ut en identitet som skal utfordre den tradisjonelle måten plantebasert mat formidles på. 
LaVie-identity-intro_1x

Siste nytt

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx