
Noe overraskende hadde Ricoh, som i denne sammenhengen er mest kjent for sine high-end toner- og inkjet-baserte printteknologier, valgt å stille ut to helt nye produkter på Interpack-messen.
Philippe Wolff, som er ansvarlig for bærekraftige forretningsløsninger hos Ricoh, snakket entusiastisk om deres nye On Demand Direct Packaging Printing-løsning, som gir mulighet for å printe direkte på emballasjen i samme prosess som emballasjen fylles.
Det er en termoprinterløsning hvor printhodet kan monteres i en påfyllingslinje og hvor printet kan individualiseres for hver enkelt pakke. At det er termotrykk gjør at det ikke er noe fargebånd eller fargekassetter å holde styr på. Ikke noe som trengs å endres og dermed stoppe den kritiske matproduksjonen.
Egenutviklet termisk blekk
Teknologien er ment å brukes på ferskvarer pakket i gjennomsiktige folier, hvor du skal kunne se innholdet (pålegg, ost, kjøtt og frukt). Folien påtrykkes ofte et merkenavn/logo og spotfarger før påfyllingsprosessen. I den forbindelse påtrykkes Ricohs egenutviklede halvtransparente hvitfarge. Det er denne fargen som aktiveres av termohodet i påfyllingsmaskinen.
Ifølge Philippe Wolff vil teknologien eliminere behovet for etiketter i den type matvarelinje, noe som vil senke de totale kostnadene. I tillegg hevder han at utskriftskvaliteten økes med bl.a. strekkoder, da oppløsningen er høy og kontrasten stor.
Det er en monokrom teknologi og kan derfor kun skrive ut i sort, men siden det nettopp er rettet mot informasjon, sporbarhet og enkle logoer, ser Philippe Wolff ingen utfordring i dette.
Seven-Eleven tar teknologien i bruk
Philippe Wolff forteller at SevenEleven i Japan bruker denne teknologien til sine ulike salater, med informasjon så som ingredienser trykt direkte på salatpakkene. Vanligvis angir en papiretikett festet til bunnen av pakken ingrediensene.

Ricohs teknologi eliminerer slike papiretiketter, noe som bidrar til å redusere miljøbelastningen, sier Philippe Wolff. I tillegg forbedres synligheten av matvarer og allergeninformasjon betraktelig ved å flytte nødvendig informasjon fra bunnen til toppen. I produksjonsprosessen eliminerer det også bruken av papiretiketter og utskifting av for eksempel bånd, noe som forbedrer produktiviteten på en lang rekke områder i detaljhandelen og distribusjonsindustrien.
Nytt foliebrettmateriale
At Ricoh er et konsern med mange kompetanser sees også ved at de har utviklet et nytt PLA-materiale for næringsmiddelindustrien. PLA er en bioplast som kan produseres uten bruk av olje og på basis av for eksempel maisstivelse, noe som gjør den biologisk nedbrytbar (i følge bl.a. Wikipedia).

Ricohs nye produkt – PLAIR – er en oppskummet PLA som egner seg spesielt godt til ferske matvarer. Sammenlignet med lignende produkter (f.eks. isopor og HIPS) har PLAIR en sterkere varmeisolasjon, kan brukes i mikrobølgeovn og er derfor biologisk nedbrytbar, sier Philippe Wolff.
Produktet er ekstremt lett i vekt og veldig enkelt å termoforme.