Ricoh går nye veier i jakten på emballasjesegmentet

Foto: Søren Winsløw/Pressebilde
PUBLISERT: 11 mai 2023
OPPDATERT: 16 mai
Philippe Wolff fra Ricoh viser hvor liten termoprinteren er, noe som også gjør at den kan integreres i de fleste fyllemaskiner. Foto: Søren Winsløw.

Noe overraskende hadde Ricoh, som i denne sammenhengen er mest kjent for sine high-end toner- og inkjet-baserte printteknologier, valgt å stille ut to helt nye produkter på Interpack-messen.

Philippe Wolff, som er ansvarlig for bærekraftige forretningsløsninger hos Ricoh, snakket entusiastisk om deres nye On Demand Direct Packaging Printing-løsning, som gir mulighet for å printe direkte på emballasjen i samme prosess som emballasjen fylles.

Det er en termoprinterløsning hvor printhodet kan monteres i en påfyllingslinje og hvor printet kan individualiseres for hver enkelt pakke. At det er termotrykk gjør at det ikke er noe fargebånd eller fargekassetter å holde styr på. Ikke noe som trengs å endres og dermed stoppe den kritiske matproduksjonen.

Egenutviklet termisk blekk

Teknologien er ment å brukes på ferskvarer pakket i gjennomsiktige folier, hvor du skal kunne se innholdet (pålegg, ost, kjøtt og frukt). Folien påtrykkes ofte et merkenavn/logo og spotfarger før påfyllingsprosessen. I den forbindelse påtrykkes Ricohs egenutviklede halvtransparente hvitfarge. Det er denne fargen som aktiveres av termohodet i påfyllingsmaskinen.

Ifølge Philippe Wolff vil teknologien eliminere behovet for etiketter i den type matvarelinje, noe som vil senke de totale kostnadene. I tillegg hevder han at utskriftskvaliteten økes med bl.a. strekkoder, da oppløsningen er høy og kontrasten stor.

Det er en monokrom teknologi og kan derfor kun skrive ut i sort, men siden det nettopp er rettet mot informasjon, sporbarhet og enkle logoer, ser Philippe Wolff ingen utfordring i dette.

Seven-Eleven tar teknologien i bruk

Philippe Wolff forteller at SevenEleven i Japan bruker denne teknologien til sine ulike salater, med informasjon så som ingredienser trykt direkte på salatpakkene. Vanligvis angir en papiretikett festet til bunnen av pakken ingrediensene.

Seven-Eleven i Japan har allerede tatt i bruk Ricohs utskriftsteknologi på salatbrettene deres. Logoen og den halvtransparente hvitfargen er forhåndsprintet på et trykkeri. Den sorte fargen varmes opp under fylling og kan varieres fra brett til brett. Foto: Pressebilde.

Ricohs teknologi eliminerer slike papiretiketter, noe som bidrar til å redusere miljøbelastningen, sier Philippe Wolff. I tillegg forbedres synligheten av matvarer og allergeninformasjon betraktelig ved å flytte nødvendig informasjon fra bunnen til toppen. I produksjonsprosessen eliminerer det også bruken av papiretiketter og utskifting av for eksempel bånd, noe som forbedrer produktiviteten på en lang rekke områder i detaljhandelen og distribusjonsindustrien.

Nytt foliebrettmateriale

At Ricoh er et konsern med mange kompetanser sees også ved at de har utviklet et nytt PLA-materiale for næringsmiddelindustrien. PLA er en bioplast som kan produseres uten bruk av olje og på basis av for eksempel maisstivelse, noe som gjør den biologisk nedbrytbar (i følge bl.a. Wikipedia).

Ricohs proprietære foliebrettmateriale PLAIR kommer i ruller og kan enkelt termoformes til brett for for eksempel ferdiglagde måltider. Foto: Søren Winsløw

Ricohs nye produkt – PLAIR – er en oppskummet PLA som egner seg spesielt godt til ferske matvarer. Sammenlignet med lignende produkter (f.eks. isopor og HIPS) har PLAIR en sterkere varmeisolasjon, kan brukes i mikrobølgeovn og er derfor biologisk nedbrytbar, sier Philippe Wolff.

Produktet er ekstremt lett i vekt og veldig enkelt å termoforme.

 

 

 

Les mer

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx

Flere smarte og intelligente emballasjer

Del to av rapporten fra AIPIAs Active & Intelligent Packaging Industry Association konferanse og utstilling i Amsterdam.
AIPIA-overzichtx

Siste nytt

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx