Resirkulert kartong erstatter plast for frukt og grønnsaker

PUBLISERT: 5 august 2019
OPPDATERT: 26 januar

Klimatomater fra Grønt Skifte med emballasje som utstråler miljøvennlig materiale.|Austein Gårds nye emballasje, UT Tray Blac,k presenterer jordbær på miljøvennlig og salgsfremmende måte.

Minimert emballasjeavfall og maksimert produktinntrykk med kartongemballasje for tomater og jordbær fra Austein Gård og Grønt Skifte.

Det nye emballasjedesignen, som er laget av UT Tray Black materiale, er produsert av Norstamp Etikett & Emballasje. Nyvinningen erstatter den tidligere brukte plastbeholderen, samtidig som emballasjen er en iøynefallende på salgsstedet.

Ny kartongemballasje

Den vellykkede kombinasjonen av tradisjon og fremgang er grunnlaget for Austein Gård: En norsk gård med en lang historie. Siden 1934 de produsert jordbær, bringebær og forskjellige kornblandinger.

Gården er gammel, men eierne bryter stadig nye grunner for å vokse og forbedre seg. Emballasje er ett aspekt. For deres plastbeholdere for jordbær, var de på utkikk etter et bærekraftig og resirkulerbart alternativ som formidler friskheten og kvaliteten på sine produkter.

De fant det naturlige svaret i en ny kartongemballasje laget av UT Tray Black, som helt erstatter den tidligere brukte plastemballasje. Det nye emballasjedesignet er i form av en smart kurv, som fremstår miljøvennlig og fremhever produktet.

– Vi elsker vår nye emballasje for jordbær! Den passer perfekt til våre produkter: Jordbær er naturlige produkter, kartong er den naturlige formen av emballasje, Sondre Austein, fjerde generasjon på Austein Gård.

Tomater gjødslet med biogjødsel fra matavfall

Klimatomater fra Grønt Skifte er kortreiste og fulle av god smak. Nå er de ute i butikker i Vestfold og Grenland. Historien om disse tomatene starter på kjøkkenet ditt – når du sorterer matavfallet i rett dunk. Matavfall fra store deler av Østlandet kommer til Den Magiske Fabrikken i Tønsberg.

Her blir det blandet med husdyrgjødsel, og i fabrikken gjøres det om til biogjødsel, grønn CO2 og biogass. Biogassen bruker blant andre renovasjonsbilen og melkebilen som drivstoff. En del av biogjødselen brukes på jorder i Vestfold, og noe går inn i veksthuset rett ved fabrikken.

Hit kommer også kompostjord laget av hageavfall og kompost med masse meitemark. Sammen gir disse ressursene perfekte forhold for Klimatomatene. Kompost og mark er en del av naturens kretsløp.

Gjenskapt kretsløp

– Med banebrytende forskning har vi fått gjenskapt dette kretsløpet i et veksthus som også er helt nytt, sier Lars Gundersen, Grønt Skifte.

– Mellom ytterveggene i veksthuset er det bobler. De gir super isolasjon og skygger for sterkt lys. Det gir perfekte forhold i veksthuset hele året, og vi sparer 90 prosent energi i forhold til vanlige veksthus. I tillegg er boble-veksthuset lukket. Derfor kan vi ta grønn CO2 fra fabrikken og føre den inn i veksthuset. Da vokser tomatene raskere og CO2 bindes på en naturlig måte i ny mat, som energi til kroppen din.

– For Grønt skifte var det viktig at de fant en emballasje som støttet opp under de miljøvennlige tomatene.

– Norstamp etikett & emballasje fikk oppdraget og løste det på den aller beste måten med bruk av UT Tray Black materiale som er 100 prosent biologisk nedbrytbart.

UT Tray Black for en bærekraftig og stabil presentasjon
Austein Gårds nye emballasje, UT Tray Black, presenterer jordbær på miljøvennlig og salgsfremmende måte.

Med sin svarte toppside og brune bakside presenterer UT Tray Black perfekt jordbærene og tomatene.

Kontrasten til svart kartong og røde produktene er iøynefallende på salgsstedet. Den brune baksiden understreker den naturlige karakteren av de pakkede fruktene. Da frukt frigjør fuktighet og også vanligvis vaskes før pakking, er formstabilitet under fuktige forhold meget viktig.

Takket være en spesiell liming er UT Tray Black ekstremt vanntett og holder dermed stabil form.

Austein Gårds nye emballasje ut av UT Tray Black presenterer jordbær på miljøvennlig og salgsfremmende måte.

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x